Suomi on terveystuotteiden edelläkävijä

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat saaneet kolesterolitasot ja sydän -ja verisuonitautikuolleisuuden laskuun Suomessa. Maailmalla terveystrendi innoittaa erityiskauppojen avaamiseen.

Terveysvaikutteisilla ja muutenkin aiempaa terveellisemmillä tuotteilla on kysyntää. Suomen Kuluttajaliiton mukaan kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia terveydestä. Suomalaiset muun muassa lukevat entistä enemmän terveysjuttuja, käyvät terveysmessuilla ja etsivät tietoa internetin terveyssivustoilta.

Terveellisyys on kasvava trendi niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Yhdysvalloissa terveystrendi on innostanut jo terveellisiin tuotteisiin erikoistuneiden kauppaketjujen avaamiseen. Suomessa vastaavaa ei ole vielä nähty, mutta terveysinnostus on selvästi näkyvissä.

Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran elintarvike- ja ravitsemusohjelman johtaja Anu Harkki sanoo seuraavansa kiinnostuneena ekokauppa Ruohonjuuren kehitystä.

- Toiminta alkoi marginaalisena hippien toimintana. Nykyisin asiakaskunta on laajentunut valtavasti. Ei sitä tiedä, vaikka joku suurempi yritys kiinnostuisi jossain vaiheessa ostamaan koko konseptin.

Terveysinnostus on huomattu elintarviketeollisuudessa

Terveysinnostus on huomattu myös elintarviketeollisuudessa. Elintarviketeollisuusliiton jäsenille alkuvuodesta tehdyssä kyselyssä 60 prosenttia vastaajista kertoi muuttaneensa parin viime vuoden aikana vanhojen tuotteidensa koostumusta vähäsuolaisempaan, vähäsokerisempaan tai rasvakoostumukseltaan parempaan. Yli puolet yrityksistä kertoi tuoneensa markkinoille uusia aiempaa terveellisempiä tuotteita.

Johtaja Seppo Heiskanen sanoo, että sama trendi on näkyvissä myös tuontielintarvikkeissa.

- Esimerkiksi Arlan juustoja ja Danonen jogurtteja myydään terveysvaltilla.

Sitra käynnisti pari vuotta sitten elintarvike- ja ravitsemusohjelman, jonka tarkoituksena on tehdä Suomesta kilpailukykyinen terveellisen ravitsemuksen edelläkävijä. Harkin mukaan osa suomalaisyrityksistä onkin jo oivaltanut, että terveys on päivän sana. Joillakin suurilla yrityksillä merkittävä osa tuotosta tulee juuri funktionaalisista eli terveysvaikutteisista tuotteista. Esimerkiksi Valio on oivaltanut näiden tuotteiden merkityksen.

- Ikävän paljon on kuitenkin sellaisia yrityksiä, jotka pitävät terveystuotemarkkinoita marginaalisena ja ajattelevat liikevaihdon tulevan muualta, Harkki sanoo.

Ravinnon vaikutus näkyy kansanterveydessä

Uusien terveysvaikutteisten elintarvikkeiden vaikutuksista kansanterveyteen on vielä vaikea sanoa mitään. Pidemmällä aikavälillä ravinnon merkityksestä on selvää näyttöä. Pohjois-Karjala-projektista alkanut voin ja suolan käytön väheneminen laski koko kansan kolesterolitasoja. Myös kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on kääntynyt laskuun.

- Kaupoissa olevien tuotteiden suolapitoisuudet ovat merkittävästi pienemmät kuin muualla maailmassa, Harkki sanoo.

Suomea onkin perinteisesti pidetty terveellisen ravinnon ja etenkin funktionaalisten tuotteiden edelläkävijänä.

-Ksylitoli, benecol ja maitohappobakteerit alkavat kuitenkin olla kohta vanhoja juttuja. Pitää löytyä uutta, jotta edelläkävijän maine pystytään pitämään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat