Suomi on brändien suurvalta

Suomen asemaa brändivaltana selittää Euroopan arvokkain tuotemerkki Nokia.

Suomalaisten tuotemerkkien arvo suhteessa bruttokansantuotteeseen on Euroopan korkein, kertoo Wienissä sijaitseva alan tutkimuslaitos European Brand Institute. Suomalaisten brändien arvo on lähes kolmannes kansantuotteesta, kun vastaava lukema toisella sijalla olevassa Sveitsissä on runsas neljännes.

Suomen asemaa selittää Nokia, jonka tuotemerkki on Euroopan arvokkain. Instituutti laskee Nokian brändin arvoksi yli 32 miljardia euroa.

Brittiläiset ja saksalaiset tuotemerkit jylläävät kuitenkin Euroopan markkinoilla, jos lasketaan niiden kokonaisarvo. Britannian kymmenen suurimman brändin arvo on 137 miljardia euroa.

Nokian jälkeen Euroopan toiseksi arvokkain tuotemerkki on ranskalaisella luksustuotteiden valmistajalla LVMH:lla (Louis Vuitton Moët Hennessy). Kolmas on elintarvikejätti Unilever. Neljäntenä ja viidentenä ovat puhelinoperaattorit Telefonica ja Vodafone. Mahtavat autotehtaat eivät päässeet kärkiviisikkoon, sillä Mercedes-Benz jäi kuudenneksi.

Tutkimuksen mukaan eräillä itäisen Euroopan tuotemerkeillä on mahdollisuuksia nousta suurten joukkoon. Esimerkkeinä ovat venäläinen teleoperaattori Beeline ja slovenialainen kodinkonevalmistaja Gorenje.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat