Suomi OECD:n kouluvertailun kärkeä

Opettajien pätevyys on hieman vertailun keskitasoa alhaisempi.

Tietotekniikkaa koulussa

Suomen lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten vahvuuksia ovat hyvät oppimistulokset, opinto-ohjauksen monipuolisuus sekä opettajien vilkas osallistuminen täydennyskoulutukseen.

Tuoreen OECD-vertailun valossa suomalaisissa kouluissa on myös kiitettävästi tietokoneita. Opettajat kuitenkin hyödyntävät tietotekniikkaa liian vähän oppilaan oman oppimisen tukemiseen. Opettajien pätevyys on Suomessa hieman vertailun keskitasoa alhaisempi. Kokopäiväisistä toisen asteen oppilaitosten opettajista 15 prosenttia on muodollisesti epäpäteviä. Osa-aikaisista epäpäteviä on peräti 40 prosenttia. Tilanne on selvästi huonompi ammatillisissa oppilaitoksissa kuin lukioissa.

Vertailuun osallistui 4 000 lukiota ja ammattioppilaitosta14 maasta.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 03.02.2004)

Kouluvertailun suurin yllätys oli epäpätevien opettajien suuri määrä Suomessa.

(Seitsemän uutiset 03.02.3004)

Lue myös:

    Uusimmat