Suomi-netti käy kauppaa ja naisistuu

Suomalaista Internet-käyttöä ja käyttäjien profiilia luotaava kysely järjestettiin maaliskuussa neljättä kertaa. Ei-tieteellisen, mutta laajan tutkimuksen tulokset kertovat netin käyttäjien uskovan yhä teledemokratiaan ja saaneen myönteisiä kokemuksia verkkokaupasta.

Koulujen lisääntyneet verkkoyhteydet vaikuttivat siihen, että nuoria, alle 20-vuotiaita vastaajia oli aiempaa selvästi enemmän. Myös naisten osuus oli noussut viime vuodesta tuntuvasti ja oli nyt 23 prosenttia. Kaikkien vastaajien keski-ikä oli 30,6.

Vähiten oli vuodessa muuttunut vastaajien asema, tulojakauma, lasten lukumäärä sekä viikottainen käyttöaika. Internet-käyttäjät ovat edelleen keskimääräistä parempituloisia ja vastaajista vain neljä prosenttia ilmoitti olevansa työttömiä. Aktiivisimpia käyttäjiä olivat 20-29 vuotiaat miehet, joiden keskimääräinen käyttöaika oli 16 tuntia viikossa. Kaikkien vastaajien viikkokeskiarvo oli 10,5 tuntia. Silti 60 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä verkkoa alle 10 tuntia viikossa.

ISDN yleistyy, MSIE rynnii

Myös ISDN-yhteys on yleistynyt vuoden aikana selvästi. Nyt vastaajista 13 prosenttia kertoi käyttävänsä ISDN:ää, kun määrä vuosi sitten oli 5,5 prosenttia. Ylivoimaisesti suurin osa (66 prosenttia) vastaajista liikkui verkossa tavallisella modeemilla. Yleisimmäksi modeeminopeudeksi oli nyt noussut 33 600 bittiä sekunnissa.

Selaimissa Microsoft näyttää tehneen lopullisen läpimurron, sillä nyt sitä käytti yli puolet vastaajista, kun osuus vuosi sitten oli vain viidennes ja kaksi vuotta sitten vain 2,5 prosenttia. Netscapen ja Microsoftin selaimet hallitsivat 98% markkinoita, sillä muiden selainten osuudeksi jäi kaksi prosenttia.

Verkko-ostaminen jo yleistä

Verkosta jotain ostaneiden määrä oli nyt 32 prosenttia vastaajista, missä on kasvua vuoden takaiseen seitsemän prosenttiyksikön verran.

Ostomahdollisuuksista oli kiinnostunut 42 prosenttia vastaajista. Ne 2234 vastaajaa, jotka olivat ostaneet verkosta jotain, pitivät kokemuksia joko hyvinä (38 prosenttia) tai erittäin hyvinä (34 prosenttia). Kielteisiä kokemuksia oli vain viidellä prosentilla. Suurimpina ongelmina pidettiin ulkomailta tilaamisen epävarmuutta, puutteellista turvallisuutta sekä kotimaisten kauppojen vähäisyyttä. Naisten asenteet verkkokauppaan olivat kielteisempiä kuin miesten. Miehet olivat myös kokeilleet ostamista naisia useammin.

Netti syö muuta mediaa

Ensi kertaa kysyttiin, mitä nettikäyttö oli vaikuttanut muuhun ajankäyttöön. Eniten se oli vähentänyt TV:n katselua (46 prosentilla vastaajista). Seuraavaksi eniten oli vähentynyt kirjojen ja lehtien lukeminen. Vaikutukset olivat miehillä yleisempiä kuin naisilla.

Vastaajista 62 prosenttia suhtautui myönteisesti teledemokratiaan ja uskoi, että sillä voitaisiin lisätä vaikutusmahdollisuuksia ja parantaa päätöksenteon demokraattisuutta. Miehissä usko oli hieman yleisempää kuin naisissa. Kaikkiaan usko oli hieman vähentynyt edellisvuodesta.

Tulosten analysoinnissa käsiteltiin kaikkiaan 5 762 vastausta, mikä on hieman enemmän kuin edellisvuoden kyselyssä, vaikka kyselyaika oli nyt lyhyempi. Kyselylomake oli täytettävissä useilla julkisilla suosituilla webbisivuilla.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat