Suomi luopuu liikennevakuutusten bonusjärjestelmästä

Suomi luopuu ensi keväänä liikennevakuutusten pakollisesta bonusjärjestelmästä. Järjestelmä on EU:n komission mielestä kilpailua rajoittava.

Suomi on tilannetta analysoituaan päätynyt luopumaan järjestelmästä eikä aio puolustaa sitä EY-tuomioistuimessa. Päätös tehtiin tänään EU-ministerivaliokunnassa, joka hyväksyi Suomen vastauksen komission bonusjärjestelmästä tekemään perusteltuun lausuntoon.

Bonustaulukko ja onnettomuuksitta ajaneiden kuljettajien vuosittain karttuvat alennusprosentit on määritelty sosiaali- ja terveysministeriössä. Lainsäädännön muutokset on määrä hyväksyä niin, että muutokset tulisivat voimaan maalis-huhtikuussa ensi vuonna. Vakuutusyhtiöt voivat edelleen pitää yllä bonusjärjestelmiä ja niiden tulee antaa hyville kuljettajille alennuksia, mutta yleistä, lakisääteistä ja yhteneväistä bonusjärjestelmää ei vastaisuudessa enää ole.

Ylitarkastaja Pekka Koivisto sosiaali- ja terveysministeriöstä arveli, ettei ainakaan aluksi tapahdu kovin suuria muutoksia vakuutuksenottajille. Vakuutusyhtiöt voivat edelleen soveltaa entistä bonustaulukkoa, muutokset merkitsevät vain, ettei se ole enää niille pakollinen. Jollakin tavalla vakuutuksen hinnassa on edelleen otettava huomioon kuljettajan riskialttius ja vahingottomien vuosien määrä.

Vakuutusehtojen kohtuullisuutta valvovat sekä ministeriö että vakuuutusvalvontavirasto. Periaatteessa muutos voi merkitä sitä, että kilpailun myötä hyvien kuljettajien vakuutukset halpenevat ja huonoille kuljettajille tarjotut vakuutukset kallistuvat entisestään. Nykyisin noin 70 prosentilla vakuutetuista on korkeimmat mahdolliset bonukset.

Belgialla ja Ranskalla samanlainen ongelma

Asiasta on väännetty kättä jo pitkään. Komissio on arvostellut bonuksia jo vuonna 1996, mutta tarttui toimiin vasta tänä vuonna. Komissio on Suomen lisäksi kovistellut myös Belgiaa ja Ranskaa, joilla on ollut samankaltainen järjestelmä. Sielläkin ollaan päätymässä samalle kannalle kuin Suomessa.

Suomi sai keväällä virallisen huomautuksen bonusjärjestelmästä. Tuolloin se kiisti syytökset ja katsoi, ettei järjestelmä estä vakuutusyhtiöitä hinnoittelemasta vapaasti. Vakuutusyhtiöt voivat vapaasti määritellä perusmaksun ja muita hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä, Suomi perusteli. Lisäksi se katsoi järjestelmänsä edistävän liikenneturvallisuutta. Komissio torjui kaiken tämän perustellussa lausunnossaan. Suomi saattaa muutosaikeistaan huolimatta saada asiasta kanteen EY-tuomioistuimeen, koska muutoksia ei ilmeisesti ehditä toteuttaa ennen komission antamaa määräaikaa.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat