Suomi: Jääluokkamääräykset EU:n tankkerisääntöihin

Suomi haluaa sisällyttää EU:n tankkerisääntöihin myös vaatimukset jääluokkamääräyksistä. Suomi pitää erityisen tärkeänä sitä, että sääntöjen piiriin tulisivat kaikki Itämeren rantavaltiot.

Suomi haluaa, että kun EU kieltää öljynkuljetukset yksirunkoisilla aluksilla, tulee kieltoon sisällyttää myös vaatimukset jääluokkamääräyksistä. Valtioneuvosto on kirjelmöinyt EU:n komission asetusehdotuksesta eduskunnalle.

Suomi kannattaa esitystä, jonka päämäärä on kieltää ympäristön kannalta kaikkein vaarallisimpien raskaiden öljylaatujen kuljettaminen yksirunkoisilla öljyaluksilla ja nopeuttaa kaksoisrunkovaatimuksen käyttöönottoa. Suomessa pitäisi esityksen perusteella kuitenkin poistaa käytöstä muutama öljysäiliöalus, joissa on kaksoispohja ja painolastisäiliöt, mutta ei kaksoisrunkoa.

Suomi pitää erityisen tärkeänä, että Itämeren muutkin rantavaltiot kuin EU-maat tulisivat uusien sääntöjen piiriin. EU:n tulevat jäsenmaat ja Venäjä pitäisi siksi saada myös sitoutumaan yksirunkoisten öljysäiliöalusten kuljetuskieltoon. Yhtenäisten jääluokkamääräysten luomista pitäisi edistää myös Itämeren suojelukomissiossa ja kansainvälisessä merenkulkujärjestö IMO:ssa.

Kiista Stemnitsan ja Minerva Nounoun öljykuljetuksista Suomenlahdella johtuu osittain siitä, että Suomen ja Venäjän jääluokitusjärjestelmät ovat erilaiset. Venäjä on myöntänyt aluksille erityiset jääpassit, joita Suomi ei pidä jääluokitusta vastaavina.

Valtioneuvosto katsoo, että koska jäävahvistetuista öljynkuljetuskalustosta on pulaa, pitäisi selvittää, voisiko jäävahvistettuja kaksoispohjaisia aluksia vielä käyttää lyhyen siirtymäkauden ajan, sillä edellytyksellä, että alusten sivutankkeja ei täytetä öljyllä. Sillä ehdolla nämä alukset olisivat käytännössä yhtä turvallisia kuin kaksoisrunkoiset öljyalukset.

Esityksen taustalla on öljytankkeri Prestigen uppoaminen marraskuussa 2002 Espanjan rannikon ulkopuolella ja sitä seurannut ympäristötuho. Asetusehdotus kieltäisi raskaiden öljylaatujen, kuten raskaan polttoöljyn, raskaan raakaöljyn, jäteöljyn, bitumin ja tervan kuljettamisen yksirunkoisilla yli 600 tonnin aluksilla. Lisäksi EU haluaa nopeuttaa yksirunkoisten alusten poistoaikataulua, josta on sovittu IMO:ssa. Esityksen mukaan lopulliset poistovuodet olisivat 2005 ja 2010 nykyisten vuosien 2007 ja 2015 sijasta, riippuen alusten rakenteesta ja iästä. EU:n puheenjohtajamaa Kreikka on ilmoittanut, että se aikoo saada asiasta EU-maiden päätöksen ennen puheenjohtajakautensa loppua kesäkuussa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat