Suomessa alkaa ainutlaatuinen biodieselkokeilu

Biodiesel tulee kalliimmaksi kuin tavallinen diesel. Tarkoitus on selvittää, minkälainen tavallisen dieselin ja biodieselin sekoitussuhde toimii joukkoliikenteessä parhaiten.

Suomessa on alkamassa maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen joukkoliikenteen biopolttoainekokeilu. Pääkaupunkiseudun linja-autoissa kokeillaan huomisesta alkaen uudenlaista biodieseliä. Tarkoitus on ottaa uusi polttoaine käyttöön puolessa pääkaupunkiseudun busseista vuoteen 2010 mennessä.

Ensi vuonna mukaan kokeiluun tulevat lisäksi jäteautot.

Kokeilussa käytettävän polttoaineen kehittäneen Neste Oilin markkinointipäällikön Sami Ojan mukaan uudenlaisia biopolttoaineita ei ole aiemmin kokeiltu näin laajasti missään päin maailmaa.

Oja kertoo, että kokeilussa tutkitaan uudenlaiseen polttoaineen käytön vaikutusta päästöihin, polttoaineen kulutukseen sekä moottorin puhtauteen ja huoltoaikatauluihin.

Tankkeihin sekoitusta

Autoihin tankataan aluksi polttoainesekoitusta, jossa on 25 prosenttia biodieseliä ja 75 prosenttia tavallista dieseliä. Myöhemmin testataan myös 100-prosenttisella biodieselillä ajamista.

Tarkoitus on selvittää, minkälainen tavallisen dieselin ja biodieselin sekoitussuhde toimii joukkoliikenteessä parhaiten, kun kaikki tutkimuksessa tarkasteltavat tekijät otetaan huomioon.

Merkittäviä päästövähennyksiä

Ojan mukaan joukkoliikenteen päästöjä voidaan vähentää merkittävästi uudenlaisen biodieselin avulla.

Nesteen riippumattomilla tutkimuslaitoksilla teettämien tutkimusten mukaan yhtiön kehittämä biodiesel tuottaa elinkaarensa aikana 40-60 prosenttia vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin tavallinen diesel.

Elinkaarilaskelmissa otetaan huomioon muun muassa raaka-aineiden kasvatuksen ja kuljetuksen aiheuttamat päästöt.

Kalliimpaa kuin tavallinen diesel

Biodiesel tulee kalliimmaksi kuin tavallinen diesel. Kovin suuria kustannuksia kokeilusta ei kuitenkaan koidu, sillä linja-autoihin ei tarvitse tehdä minkäänlaisia muutoksia, vaan ne voivat siirtyä suoraan käyttämään uudenlaista polttoainetta.

Kustannusten vastapainoksi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski laskee, että yhteiskunta säästää uudenlaisella biodieselillä merkittäviä summia.

-Jos puolet pääkaupunkiseudun busseista käyttää esimerkiksi 30-prosenttista biodieseliä, yhteiskunta säästää päästöjen vähenemisen ansiosta puoli miljoonaa euroa, hän sanoo.

Säästöjä tulee muun muassa siitä, että ihmiset pysyvät terveempinä ja elävät pidempään, jos he joutuvat hengittämään nykyistä vähemmän pienhiukkasia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat