Suomenlahdella estettiin yli 20 öljyturmaa viime vuonna

Suomenlahdella estettiin viime vuonna parikymmentä varmaa säiliöaluksen tai rahtilaivan karilleajoa, kertoo Liikennevirasto.

Meriliikenteen ohjauksesta vastaavan yksikön päällikkö Thomas Erlund arvioi, että ympäristövaikutukset olisivat olleet tuhoisat, jos edes yksi aluksista olisi karahtanut kiville. Pelkästään rahalliset vahingot olisivat nousseet saariston saastumisen vuoksi jopa kymmeneen miljoonaan euroon, Erlund arvioi.

– Pahin mahdollinen tapaus olisi tietysti lastissa olevan tankkerin karilleajo. Vuosi sitten eräs sellainen lähti väärään suuntaan Porvoosta, mutta onneksi meidän alusliikenneohjaajamme ohjasi sen takaisin väylälle.

Karilleajoja sattuu Erlundin mukaan kuitenkin harvoin, yksi tai kaksi kertaa vuodessa.

Suomenlahdella kulkee päivittäin 300:sta 400:aan laivaa. Meriliikennettä Suomenlahdella valvovat Suomi, Venäjä ja Viro.

Tapaturmia alueella pyritään ehkäisemään entistäkin paremmin uudella palvelulla. John Nurmisen säätiö ja Liikennevirasto ovat lanseeraamassa järjestelmää, jolla viranomaiset voivat tarkistaa ja hyväksyä tankkerin reittisuunnitelman etukäteen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat