Suomen Yrittäjät: Pankkien palvelumaksuissa suuria eroja

Pankkien perimissä palvelumaksuissa on merkittäviä eroja.

Suomen Yrittäjät on selvittänyt pankkien palvelumaksujen hinnoittelua. Eri palvelujen hinnat vaihtelevat eri pankkiryhmien välillä, mutta Yritäjien mukaan pienen asiakkaan on lähes mahdoton vertailla pankkien tuotteiden hintoja.

Palveluiden hinnoittelun sekavuus vaikeuttaa pankkien kilpailuttamista. Suomen Yrittäjien selvityksen mukaan tyypillisen pk-yrityksen kohdalla Sammon ja Aktian palveluiden listahinnat tulivat käytännössä kuukauden aikana kalleimmiksi. Sen sijaan Osuuspankkiryhmä ja Nordea perivät pienimpiä palvelumaksuja yrityksiltä.

Suuria eroja on myös yritysten arvostuksessa ja arvioissa eri pankkiryhmistä. Yrittäjien mielestä parasta asiakaspalvelua saa Paikallisosuuspankeissa, Osuuspankkiryhmässä ja Säästöpankeissa. Huonoimmat arvosanat palvelusta saivat Nordea ja Sampo.

Pankkien markkinaosuuksissa on tapahtunut viime aikoina selvää muutosta. Rahoituskyselyn perusteella pk-sektorilla suurimman pankkiryhmän asemasta käydään tiukkenevaa kilpailua. Suurin pankki, Nordea, on menettänyt kolmessa vuodessa yli viisi prosenttiyksikköä markkinaosuudestaan. Nordean pääpankikseen ilmoittaa nyt 41 prosenttia pk-yrityksistä. Menetetystä markkinaosuudesta valtaosa on mennyt Osuuspankkiryhmälle ja pieni osa Säästöpankeille. Osuuspankki on pääpankkina 35 prosentilla pk-yrityksistä.

(MTV3)

(Talousuutiset 02.06.2003).
Rahoitus- ja pankkipalvelukysely verkossa

Lue myös:

    Uusimmat