Suomen tilaamissa koptereissa yhä vakavia puutteita

Kopterikaupan ratkaisua odotetaan lähiviikkoina. Useita ongelmia edelleen ratkaisematta.

Suomen tilaamissa NH-90-helikoptereissa on edelleen vakavia puutteita. MTV3:n uutisten saamien tietojen mukaan koptereiden taktiset ja operatiiviset laitteet ovat pahasti kesken.

Myös koptereiden tyyppihyväksynnässä ja jäätesteissä ei ole edistytty toivotulla tavalla. Kopterit ovat jo ainakin neljä vuotta aikataulusta jäljessä.

Puolustusministeriö neuvottelee valmistajan kanssa korvaavista toimista. Valmistaja on jo maksanut kaikki viivästymisistä sovitut sakot, yhteensä yli 16 miljoonaa euroa.

Päätöstä koko hankkeen keskeyttämisesta tai tavoista millä sitä jatketaan, odotetaan lähiviikkoina.

Kaikkiaan Suomi on tilannut 20 NH-90-kopteria.

NH-90 -projekti takkuillut alusta alkaen

Suomi päätti vuonna 1991 tilata yhdessä Ruotsin ja Norjan kanssa uudet, NH-90-kuljetushelikopterit.Suomen osuus kaupasta on 20 kopteria. Jo alusta asti kopterihanke joutui vastatuuleen.

Useat ilmavoimien asiantuntijat kummastelivat päätöstä tilata kokonaan uusi konetyyppi, joka oli vasta aivan raakile ja tarjolla oli useita vaihtoehtoja, joilla kaikilla oli takanaan jopa kymmenen vuoden käyttökokemus, kuten vaikka amerikkalainen Apache-kopteri.

Pohjoismainen yhteistyökään ei toiminut aivan kitkatta koska eri maat halusivat koneeseen pieniä, omiin tarkoituksiinsa paremmin sopivia muutoksia. Kaupan myötä suomalainen teollisuuskonserni Patria sai pohjoismaisten kopterien kokoamisen. Sen piti tietää yhtiölle rahaa ja lisää työtä.

Suomeen tulevien koptereiden luovuttamista on lykätty useita kertoja mm. sen takia että kopteri ei ole saanut edes tyyppihyväksyntää eikä jäätestejä ole voitu tehdä. Siinä havaittiin myös outo värinäilmiö ja yhä esim. eräät taktiset ja operatiiviset toiminnot ovat ratkaisematta.

Patria on koonnut kolme kopteria, joilla tehdään koelentoja, mutta niitä ei ole voitu luovuttaa puolustusvoimille.

Kuitenkin Utissa aloitettiin jo vuosia sitten massiivinen lentäjien koulutus. Nyt muutama kymmenen nuorta lentäjää odottelee turhautuneina uuden työkalunsa saapumista.

Parhaillaan NH-Industriesin ja puolustusministeriön edustajat neuvottelevat hankkeen kohtalosta. Pitkäksi venyisiin, vaikeisiin neuvotteluihin odotetaan päätöstä lähiviikkoina.

Vaihtoehtoina ovat jopa koko kopterityypistä luopuminen tai sitten massiiviset kompensaatiot, joiden avulla nuorten lentäjien on päästävä mahdollsimman nopeasti kehittämään lentotaitojaan alkeiskopteria raskaammalla kalustolla.

Tähän mennessä NH-90-koptereita on tilattu kaikkiaan 14 euroopan maahan n. 500 kappaletta.

Ainoastaan Ruotsi ja Saksa ovat saaneet muutaman kopterin.

(MTV3 / Juha Muurinen)

Lue myös:

    Uusimmat