Suomen taiteen näyttelyä kehutaan Euroopassa

Suomen kultakauden taiteen esittely, Tuntematon horisontti saa kiitosta Euroopan lehdistössä. Näyttely siirtyi Ranskan Strasbourgista lokakuun alussa Lilleen.

A. Edelfelt: "Terassilla"

Jo Strasbourgissa katselmus huomattiin näyttävästi ranskalaisissa tiedotusvälineissä. Nyt sitä on arvioitu myönteisesti myös englantilaisissa ja belgialaisissa julkaisuissa. Skandinavian taide on pitkään saanut liian vähän huomiota, ja erityisesti suomalainen taide on skandaalimaisesti sivuutettu, mainitsee The Financial Timesin arvostelija William Packer.

1900-luvun alun teosten maailma muuttuu sisäänpäin kääntyneemmäksi ja intiimimmäksi, mutta niiden kiinnostavuus ja taso ei siitä laske. Helene Schjerfbeckiä kirjoittaja pitää yhtenä suurena vielä löytämistään odottavana modernina taiteilijana. Ellen Thesleffin ja Helene Schjerfbeckin myöhemmissä teoksissa on paljon sellaista, joka on suomalaisessa maalauksessa hienointa.

Belgialaisen La Libre Belgiquen Roger Pierre Turine pitää näyttelyä kerrassaan kiehtovana.
Uuden löytämisen ilo sinänsä on aina yhtä suuri. Mutta kun jo etukäteen saa tuntea tulevansa vedetyksi tuntemattomaan ja löytöjä tarjoavaan maailmaan, on asia selvä: sinne on mentävä, hehkuttaa Turine. Turine pohtii samoin kuin Packer vanhojen kulttuurikeskusten ja niiden asukkaiden katseiden tosiasiallista rajoittuneisuutta ja välttämättömyyttä ottaa nykyisessä maailmantilanteessa entistä enemmän huomioon "outoja maailmoja".

Lillen taidemuseossa näyttely Tuntematon horisontti, Suomen taidetta 1870-1920 on avoinna 3. tammikuuta saakka. Katselmuksessa on kaikkiaan 123 teosta, joista 80 öljymaalausta. Loput työt ovat akvarelleja ja grafiikkaa. Paitsi Ranskasta näyttely on vetänyt kävijöitä myös Englannista ja Belgiasta. Joulukuun puoleen väliin mennessä siihen oli tutustunut noin 13 000 katsojaa. Näyttelyn suomalaisena järjestäjänä on Suomen taiteen museo Ateneum.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat