Tunnelin odotetaan keventävän Kehä I:n länsipään ruuhkia.
Yksi osa Vuosaaren satamaprojektia valmistui tänään, kun Vuosaaren maantietunneli kytkettiin päätieverkkoon iltapäivällä. Heti avaamisen jälkeen liikenne rupesi hiljalleen soljumaan. Tunnelin suuaukot sijaitsevat Vuosaaren sataman pohjoispäässä ja Kehä III:n päässä Itäväylän eteläpuolella.
Kokonaisuudessaan Vuosaaren satama avautuu reilun vuoden kuluttua.
-Kun Vuosaaren satama otetaan käyttöön ensi vuoden loppupuolella, tunneliliikenne nousee 10000 autoon vuorokaudessa, arvioi Vuoli-hankkeen liikenneyhteyksien projektipäällikkö Ronald Westermark.
Suomen pisimmällä maantietunnelilla on mittaa puolitoista kilometriä. Ensi vuoden loppupuolella Vuosaaren sataman auettua tunnelin liikennemäärän odotetaan nousevan 10 000:een autoon vuorokaudessa.
|
Helsingin satamajohtaja Heikki Nissinen kertoi Huomenta Suomi -ohjelmassa, että Vuosaaren satamalla on laaja valtakunnallinen merkitys sen ollessa Suomen ulkomaankaupan pääsatama vienti- ja tuontikuljetuksissa. Helsingin satamaan jää Viron ja Ruotsin matkustajaliikenne, jota myös kehitetään edelleen. Tavaraliikenteen kehitys keskittyy nyt siis Vuosaareen.
Tunneli siirtää sataman liikenteen pois kantakaupungista, minkä odotetaan keventävän Kehä I:n länsipään ruuhkia. Valmistuneen satamatien ja tunnelin kustannukset ovat yhteensä 87 miljoonaa euroa.
(MTV3-STT)