Suomen pisin maantietunneli avautui Vuosaaressa

Tunnelin odotetaan keventävän Kehä I:n länsipään ruuhkia.

Yksi osa Vuosaaren satamaprojektia valmistui tänään, kun Vuosaaren maantietunneli kytkettiin päätieverkkoon iltapäivällä. Heti avaamisen jälkeen liikenne rupesi hiljalleen soljumaan. Tunnelin suuaukot sijaitsevat Vuosaaren sataman pohjoispäässä ja Kehä III:n päässä Itäväylän eteläpuolella.

Kokonaisuudessaan Vuosaaren satama avautuu reilun vuoden kuluttua.

-Kun Vuosaaren satama otetaan käyttöön ensi vuoden loppupuolella, tunneliliikenne nousee 10000 autoon vuorokaudessa, arvioi Vuoli-hankkeen liikenneyhteyksien projektipäällikkö Ronald Westermark.

Suomen pisimmällä maantietunnelilla on mittaa puolitoista kilometriä. Ensi vuoden loppupuolella Vuosaaren sataman auettua tunnelin liikennemäärän odotetaan nousevan 10 000:een autoon vuorokaudessa.

Helsingin satamajohtaja Heikki Nissinen kertoi Huomenta Suomi -ohjelmassa, että Vuosaaren satamalla on laaja valtakunnallinen merkitys sen ollessa Suomen ulkomaankaupan pääsatama vienti- ja tuontikuljetuksissa. Helsingin satamaan jää Viron ja Ruotsin matkustajaliikenne, jota myös kehitetään edelleen. Tavaraliikenteen kehitys keskittyy nyt siis Vuosaareen.

Tunneli siirtää sataman liikenteen pois kantakaupungista, minkä odotetaan keventävän Kehä I:n länsipään ruuhkia. Valmistuneen satamatien ja tunnelin kustannukset ovat yhteensä 87 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat