Suomen liikenteeseen oma turvavisio

Ruotsin liikennesuunnittelua ohjaa ns. nollavisio, jonka mukaan liikenteessä ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti. Hyvästä suunnittelustakin huolimatta liikenteessä sattuu inhimillisiä virheitä, mutta niiden aiheuttamia onnettomuuksia voidaan lieventää nopeusrajoituksilla.

Esimerkiksi taajamissa saa ajaa vain 30 km/h. Näin hiljaa ajettaessa jalankulkija tai pyöräilijä säilyy hengissä törmäyksen sattuessa. Samanpainoisten autojen törmätessä autoilija voi säilyä hengissä, jos ajetaan 70 km/h.

Liikenneministeriön tuoreessa selvityksessä on tarkasteltu Ruotsin valtiopäivien siunaaman nollavision soveltuvuutta Suomen oloihin. Suomalaiset liikenneasiantuntijat pitävät ajatusta hyvänä, mutta visio ei ole sellaisenaan valmis Suomen oloihin. Vision suurin puute on suomalaisten mukaan siinä, että se ei ota tarpeeksi huomioon maankäytön vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja liikennemääriin.

Suunnittelulla voidaan vähentää ratkaisevasti mm. kevyen liikenteen ja autoliikenteen risteämisiä. Mitä vähemmän kevyen liikenteen ja autojen risteämisiä, sitä turvallisempaa on liikkuminen.

Suomalaiset asiantuntijat epäilevät, että Suomessa ei hevin hyväksyttäisi maanteiden 70 km/h nopeusrajoitusta, vaikka se lisäisikin turvallisuutta. Taajamien 30 km/h nopeusrajoitus saattaisi onnistua meilläkin.

Suomen liikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan viime vuonna hieman yli 400 ihmistä ja loukkaantui yli 9000. Suomalaislaskelmien mukaan yhden henkilön liikennekuolema maksaa yhteiskunnalle noin 9,5 miljoonaa markkaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat