"Suomen hyvää mainetta ei saada ostamalla"

Suomi on saanut jatkuvasti hyvää julkisuutta maailman lehdistöissä. Viimeksi eilen arvostettu talouslehti Financial Times raportoi hyvin myönteiseen sävyyn Suomesta.

Se kertoi, että Suomi on rikkaampi, onnellisempi ja paremmin koulutettu maa kuin OECD:n rikkaiden maiden kerho keskimäärin.

Suomi saa kehuja myös oikeanlaisesta ankaruudesta, maatamme ylistetään muun muassa siitä, että olemme hyviä pysymään budjettikurissa.

Ulkoministeriön julkisuusdiplomatian yksikön päällikön Timo Heinon mukaan Suomen positiivista mainetta ei ole saatu ostamalla.

– Tämä on ollut tietysti miellyttävää ja ilahduttavaa luettavaa. Me autoimme toki toimitusta (Financial Times) käytännön järjestelyissä, mutta laatulehti tekee vapaata journalistista työtä. Hyvää maankuvaa ei voi ostaa, Heino kertoi aamun Huomenta Suomessa.

Hänen mukaansa Suomen hyvä maine perustuu pitkäjänteiseen työhön.

- Olemme kehittäneet ja rakentaneet Suomea viimeisen 200 vuoden aikana hyvään suuntaan. Teemme jatkuvasti töitä Suomi-kuvan vahvistamiseksi, Heino toteaa.

Suomessa on tapahtunut viime aikoina kuitenkin paljon myös ikäviä asioita, kuten koulu- ja perhesurmia. Heinon mukaan nämä asiat ovat huolestuttavia inhimillisyyden ja Suomi-kuvan takia.

– Traagiset tiedot ja tapahtumat ovat huolestuttavia. Jos näitä tapahtuu pitkään ja tulee näyttäviä ampumatapauksia, se saattaa vaikuttaa Suomi-kuvaan. Tutkimukset kuitenkin kertovat, että ihmiset vaihtavat hitaasti mielikuvaa toisesta maasta. Sen takia meidän täytyy vahvistaa maakuvaamme ja suojautua näiltä ikäviltä uutisilta, Heino kertoo.

(MTV3)

Katso ulkoministeriön julkisuusdiplomatian yksikön päällikön Timo Heinon haastattelu: (Huomenta Suomi 31.5.2012)

Lue myös:

    Uusimmat