Suomen busseissa suuri palovaara

Suomessa liikennöi Finanssialan Keskusliiton mukaan erittäin palovaarallisia busseja.

Ongelmia löytyy kaikista bussityypeistä aina lähiliikenteen autoista kaukoliikenteen linja-autoihin. Suomen laki ei edellytä tällä hetkellä, että busseissa olisi automaattinen sammutusjärjestelmä.

Suomessa sattuu vuosittain kolmestakymmenestä viiteenkymmeneen bussitulipaloa, eli vähintään joka toinen viikko.

- Osa tietysti menee sen tekniikan piikkiin, mutta aika suuri osa menee myös siihen, että niitä ei pidetä kunnossa. Jos palotila on likainen ja mahdollisesti sieltä on jätetty jotain suojuksia kiinnittämättä, niin se voi olla aika vaarallista, sanoo autotekniikan professori Matti Juhala Teknillisestä korkeakoulusta.

Tilanne on huolestuttava, sillä palojen määrä ei ole vähentynyt lainkaan viimeisten yhdeksän vuoden aikana.

- Ulkomailla on esimerkkejä siitä, miten on käynyt pahemmin. Suomessa on selvitty aika vähällä siinä, että ketään ei ole kuollut eikä loukkaantunutkaan näissä paloissa viime vuosina, arvioi onnettomuustutkimuslaitoksen johtava tutkija Kai Valonen.

Suomessa liikennöi vanhojen maahantuotujen bussien lisäksi myös uusia autoja, joissa on entistä suurempi tulipaloriski.

- Siihen ei yhtä keinoa löydy, vaan on monella rintamalla yritettävä parantaa tätä tilannetta. Me olemme suositelleet muun muassa moottoritilan puhtauden merkitystä ja automaattista sammutuslaitteistoa, sammutusaukkoja ja määräaikaishuoltojen yhteydessä tehtäviä tarkastuksia. Nopeiten vaikutuksia saataisiin, jos tilaajat vaatisivat turvallisempia busseja, Valonen jatkaa.

Tällä hetkellä liikennöijistä ainakin HKL ja YTV vaativat autoihinsa sammutuslaitteita.

Onnettomuustutkintakeskus vaatii päättäjiltä välitöntä puuttumista bussien paloturvallisuuden kehittämiseen, ennen kuin mitään vakavampaa tapahtuu.

Katso Maria Valkaman juttu (Kymmenen uutiset 3.7.2009)

Lue myös:

    Uusimmat