Suomen alkoholikuri kiinnostaa Euroopassa

Suomen alkoholikuri kiinnostaa Euroopassa. Tänään Brysselissä alkavassa alkoholipoliittisessa konferenssissa suunnitellaan muun muassa EU:n yhteistä strategiaa alkoholihaittojen vähentämiseksi.

Suomen päätökset rajoittaa alkoholin mainostamista sosiaalisessa mediassa herättävät paljon kiinnostusta myös Suomen ulkopuolella.

Ehkäisevän päihdetyön johtava erityisasiantuntija Tuomas Tenkanen sanoi MTV:n Huomenta Suomessa, että Suomea pidetään tienraivaajana.

–  Se miten ollaan rajoittamassa alkoholin mainostamista sosiaalisessa mediassa, ei haittaa tavallisen ihmisen elämää pätkääkään. Eli tässä puhutaan kaupallisen toiminnan markkinoinnin rajoittamisesta. 

Tenkasen mukaan taannoisessa viski-sanan käytöstä syntyneessä kohussa asia kääntyi yleisessä keskustelussa päälaelleen, kun alettiin keskustella siitä saako yksityinen henkilö käyttää esimerkiksi blogissa viski-sanaa.

– Yksityinen henkilö saa kirjoittaa viski-sanan mihin häntä huvittaa, kuvata tölkkejä ja tykätä verkkosivuilla mistä haluaa, näitä ei ole kielletty.

Tenkanen muistuttaa, että Suomi on muiden YK:n jäsenmaiden kanssa luvannut sitoutua vähentämään merkittäviä kansantauteja. Monien tautien taustatekijä on alkoholi.

– Samoja keinoja, mitä Suomessa on ollut käytössä, pohditaan ympäri maailmaa. Perinteiseseti on vaikutettu saatavuuteen, pidetty tietty hintataso. Tutkimuksissa mukaan nousee myös mainonnan rajoittaminen. Sillä voidaan vaikuttaa haittoihin erityisesti nuorten kohdalla.

Maailman terveysjärjestön WHO:n arvion mukaan 3,3 miljoonaa kuolemaa vuonna 2012 oli suoraan alkoholin aiheuttamia kuolemia. Runsas kolmannes kuolemista oli Euroopassa.

Lue myös:

    Uusimmat