Suomeen ei kaavailla rajoituksia dieselautoille – ruuhkamaksut yhä harkinnassa

Varsinkin vanhoilla dieselautoilla ajamista joko rajoitetaan, aiotaan rajoittaa tai niille kehitetään maksuja kaupunkikeskustoissa Euroopassa. Suomeen maksuja ei kuitenkaan ole suunnitteilla.

Dieselautoilu on joutunut silmätikuksi ainakin Pariisissa, Madridissa, Ateenassa, Lontoossa ja Stuttgartissa. Syynä ovat dieselmoottoreiden typpioksidipäästöt, jotka ovat haitallisia terveydelle.

Suomessa vastaavia rajoituksia ei ole kuitenkaan näköpiirissä. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johtaman liikenneverkkotyöryhmän tavoitteena on sen sijaan vähentää liikenteen päästöjä kokonaisuudessaan muun muassa paremmalla joukkoliikenteellä sekä sähköä ja biopolttoaineita käyttävien autojen lisäämisellä.

Myös ruuhkamaksut ovat olleet edelleen keskustelussa.

– Eduskuntaryhmät pohtivat kantaansa ruuhkamaksuihin kesän yli, Berner kertoo STT:lle.

Vanhoista ajoneuvoista biokaasuautoja?

Päästöjä pitäisi vähentää kokonaisuudessaan 50 prosenttia vuoden 2005 tasolta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite sisältää kolme kokonaisuutta.

– Ensinnäkin on luotava parempi energiatehokkuus liikennejärjestelmään, joka tarkoittaa että saadaan uusia jakamispalveluita, parempaa joukkoliikennepalvelua ja siihen energiatehokkaampia ratkaisuja, Berner kertoo.

Toinen energia- ja ilmastostrategian tavoite on se, että edistetään biokaasuautoja, sähköautoja tai muita teknologisia ratkaisuja, joita ei ole vielä tiedossa.

– Kolmas ratkaisu on merkittävä panostus biopolttoaineiden hyödyntämiseen, Berner sanoo.

Hänen mukaansa biopolttoaineella voidaan saavuttaa puolet tästä tavoitteesta. Se vaatisi myös, että biopolttoaineiden tuotannon ja tarjonnan pitäisi kasvaa huomattavasti nykyisestä. Myös sitä on mietitty, voidaanko vanhoja ajoneuvoja muuttaa vaikkapa biokaasuautoiksi.

– Esimerkiksi liikenteen sähköistämiselle täytyy löytää taloudellisesti kestäviä kannusteita.

Työryhmä antaa väliraporttinsa elokuun puolivälissä. 

Lue myös:

    Uusimmat