Suomalaisyritykset innostuivat auringosta - ohitti rahoituksessa tuuli- ja bioenergian

Suomalaisyritykset etsivät liiketoimintamahdollisuuksia aurinkoenergiasta. Tekesin mukaan uusia yrityksiä ja työpaikkoja on syntymässä aurinkoenergia-alalle merkittävästi.

- Me olemme rahoittaneet viime vuosina noin 40 alan yritystä. Kaikkiaan alalla toimii noin 100 yritystä. Aurinkoenergia on selvästi kasvuala. Meilläkin aurinkoenergia on rahoituksessa ohittanut jo selvästi tuuli- ja bioenergian, kertoo innovaatiorahoituskeskus Tekesin aurinkoenergia-asiantuntija Karin Wikman.

Aurinkoenergia-alalla toimivien yritysten koko vaihtelee ABB:n ja Fortumin kaltaisista suuryrityksistä vain muutaman ihmisen työllistäviin pikkufirmoihin.

- Joukossa on monenlaisia yrityksiä ja kaikille on varmasti tilaa. Harva tulee ajatelleeksi, että esimerkiksi ABB-konserni valmistaa Helsingin Pitäjänmäessä aurinkopaneelien tarvitsemia inverttereitä eri puolille maailmaa, huomauttaa Wikman.

Aurinkoenergialiiketoiminnan kehittämisessä Suomi on selvästi jäljessä Tanskaan, Ruotsiin ja Saksaan verrattuna. Suurin ongelma on toimivien kotimarkkinoiden puute.

- Kaikenkokoiset yritykset tarvitsevat toimivia kotimarkkinoita, vaikka useimmat tähtäävätkin maailman markkinoille. Suomessa on paljon innostusta, mutta toteutus vielä puuttuu. Nyt meillä yritetään purkaa esteitä, joita vielä on aurinkoenergian yleistymisen tiellä, summaa Wikman.

Nettipalvelulla maailman markkinoille

Keskisuomalainen SolarCleantec Oy on tuore aurinkoenergia-alan yritys, joka tähtää maailman markkinoille nettipalvelulla. Yritys haluaa tehdä aurinkoenergiaan siirtymisestä mahdollisimman helppoa. Solar-arena.com - palvelussa asiakas syöttää palveluun perustiedot talostaan ja palvelu laskee, kuinka paljon hän voi säästää energiakuluissaan erilaisten aurinkoenergiajärjestelmien avulla. Seuraavaksi asiakas voi valita palvelusta halutunlaisen aurinkoenergiajärjestelmän. Palvelu myös suosittelee käyttäjälle hänen lähiseudullaan toimivia jälleenmyyjiä ja urakoitsijoita.

- Tällaista kansankielistä energialaskuria ei ole aiemmin ollut, joten olemme optimistisia mahdollisuuksiemme suhteen. Palasimme äskettäin Münchenistä aurinkoenergiamessuilta esittelemästä palvelua ja siellä se herätti suurta mielenkiintoa. Kysyntää tällaiselle palvelulle tuntuisi olevan, arvioi SolarCleantecin markkinointisuunnittelija Eero Laitila.

Asiakkaille palvelun käyttö on ilmaista. Sen sijaan laitevalmistajat, jälleenmyyjät ja urakoitsijat maksavat palveluun liittymisestä 29-100 euroa kuukaudessa.

- Kannattavaa liiketoimintaa tästä tekee volyymi. Maailmanlaajuinen tietokantamme mahdollistaa aurinkoenergiasta kiinnostuneiden kuluttajien palvelemisen missä tahansa. Valmistajia ja jälleenmyyjiä on maailmanlaajuisesti tuhansia, joten kasvumahdollisuuksia riittää, uskoo Eero Laitila.

Lue myös:

    Uusimmat