Suomalaisyhtiöt kärkkyvät yhä kasvua Venäjältä

Suomalaisyhtiöt hakevat yhä kasvua Venäjältä 1:46

Kriisi tai ei, ihmiset syövät leipää, varsinkin Venäjällä. Tähän luottaa leipomoille tuotteita ja palveluja toimittava Leipurin-yhtiö. Venäjän kriisistä huolimatta yhtiö hakee Venäjältä vahvaa kasvua ja aikoo listautua Helsingin pörssiin loppuvuonna.

– Venäjä on potentiaaliltaan valtava markkina. 144 miljoonaa ihmistä,  joka syövät selkeästi enemmän leipää kuin mitä syödään täällä lännessä, sanoo Leipurin-yhtiön toimitusjohtaja Paul Taimitarha.

Venäjälle yhtiö lähti 1997. Nyt maassa on neljä Leipurin-yhtiön koeleipomoa ja kattava myynti- ja markkinointiverkosto Pietarista Vladivostokiin. Koeleipomoissa testataan reseptejä paikalliseen makuun sopiviksi.

Yhtiö toimii Vänäjällä paikallisesti.

– Hankkinoista yli 30 prosenttia tehdään Venäjän tulliliiton alueelta.

Leipurin-yhtiö aikoo yhä laajentaa toimintaansa Venäjällä, missä ala kasvaa arviolta 10–20 prosenttia vuodessa.

Pörssiin ennen joulua

Laajentumiseen Leipurin aikoo hankkia lisää pääomaa listautumalla Helsingin pörssiin. Nyt yhiö kuuluu Aspo-konserniin ja listautumisen jälkeenkin osa omistuksesta jää näillä näkymin Aspoon. Yksityiskohtia esimerkiksi listautumishinnasta ei vielä ole kerrottu julkisuuteen. 

–Siinä vaiheessa, kun kinkkua nautitaan, niin eiköhän olla maalissa, toteaa Taimitarha.

Listautumisajankohta on haasteellinen, mutta toisaalta kriisissä jyvät erottuvat akanoista.

– Hyvät Venäjä-yhtiöt pystyvät kasvattamaan markkinaosuuttaan, parantamaan kilpailuasemaansa ja vastaavasti taas heikot yhtiöt ajautuvat ongelmiin markkinatilanteiden heiketessä, sanoo analyysiyhtiö Indersin pääanalyytikko Sauli Vilén.

– Leipurin-yhtiö kuuluu ehdottomasti tähän ensimmäiseen ryhmään ja sinänsä tämä kriisi on osoitus heidän kilpailukyvyistään ja kilpailueduistaan, arvioi Vilén.

Riskinä on ruplan devalvoituminen

– En usko, että heillä sisäisesti Venäjällä ja entisen Neuvostoliiton alueella on varsinaista riskiä, arvioi Nordnetin talousvalmentaja Martin Paasi.

– Mutta, kun tuottoja pitäisi kotiuttaa Suomeen, siinä saattaa olla ongelmia, mikäli ruplan arvo laskisi paljon.

Yhtiön vahvuunta Paasi pitää koeleipomoita.

– Leipurin elää tässä leipuriteollisuuden murroksessa. Tavoitteena ei ole tuottaa mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla, vaan liiketoiminnan ydin on koeleivonta, jossa leimomoasiakkaiden kanssa yhdessä testataan, että lopputuote on mahdollisimman hyvä ja että se säilyy mahdollisimman hyvin.

Toisaalta yhtiö pystyy hyödyntämään esimerkiksi Suomessa trendiä, jossa yhä suurempi osa leivästä leivotaan paikallisesti kaupoissa. Käytännössä yhtiö toimittaa esimerkiksi kauppoihin sopivia laitteita, joilla voidaan paistaa puolivalmisteita.

Lue myös:

    Uusimmat