Suomalaistutkija: Air Francen turma saattaa yhä selvitä

Brasilian ilmavoimien ottama kuva Air Francen lentokoneen turmaopaikan etsinnöistä. Kuva: Epa

Ranskalainen ydinsukellusvene on liittynyt Air Francen turmakoneen etsintöihin Atlantilla. Sukellusveneen kuuntelulaitteilla pyritään paikallistamaan koneen mustien laatikoiden lähettämä äänisignaali.

Vain maustepurkin kokoinen merenalainen äänimajakka eli pinger toimii vielä vähintään kaksi viikkoa jopa kuuden kilometrin syvyydessä. Suomalaistutkija on kuitenkin yhä toiveikas.

- Sen löytyminen on hyvin haastava tehtävä, sillä alue on hyvin laaja. Pitäisin yhtä todennäköisenä sitä, että se löytyy kuin sitä, että se jää löytymättä, arvelee Onnettomuustutkintalautakunnan johtava tutkija Hannu Melaranta.

Uhreja tutkimalla vihjeitä turman taustoista

Brasilian laivasto on nostanut merestä yli 40 uhrin ruumiit. Melarannan mukaan uhreista saattaa löytyä vihjeitä turman syystä.

- Kuolinsyyn määrittelyllä pyritään ensin toteamaan, ovatko uhrit olleet menehtyneitä ennen veteen joutumista. Tämä kertoo tiettyjä asioita tapahtumien kulusta, Melaranta sanoo.

Eräät teoriat ovat esittäneet, että nopeusmittarit olisivat jäätyneet kun matkustajakone joutui myrskyn keskelle. Air France ryhtyi eilen vaihtamaan Airbus-koneidensa nopeusantureita. Melaranta kertoo, että ohjausvirhe on saattanut johtaa katastrofiin, jos lentäjät ovat olleet epätietoisia nopeudestaan.

- Jos joudutaan liian hiljaiselle nopeusalueelle, kone sakkaa ja silloin hallinta on menetetty ainakin hetkeksi. Korkealle nopeusalueelle joutuminen saattaa johtaa rakenteelliseen hajoamiseen, jos konetta ei pystytä pysäyttämään.

Pilotit eivät ehtineet lähettää hätäviestiä, mikä viittaa siihen, että jotain tapahtui tuhoisasti ja yllättäen.

Etsinnät etenevät hitaasti eikä lopputuloksesta ole mitään varmuutta. Esimerkiksi eteläafrikkalainen kone katosi 12 vuotta sitten Intian valtameren yllä, ja sen kohtalo on yhä arvoitus.

TURMAKONEEN ETSINTÄ ON HAASTEELLISTA

Lue myös:

    Uusimmat