Suomalaistuotteet tuntemattomia Venäjällä

Suomalaisten tuotemerkkien tuntemus Venäjällä on huolestuttavan alhaista. Talouselämän vaikuttajille tehdyssä kyselyssä vain viidennes osasi nimetä Nokian suomalaisia tuotemerkkejä tiedusteltaessa. Toinen viidennes ei osannut mainita yhtäkään suomalaista tuotemerkkiä.

Tunnetuin suomalainen tuotemerkki Venäjän talousvaikuttajien keskuudessa oli Valion Viola-sulatejuusto, jonka muisti vajaa neljännes haastatelluista. Suomalaisyritysten kansainvälistymistä tukeva Finpro teetti tammikuussa viidessä venäläiskaupungissa kyselyn Suomeen liittyvistä mielikuvista ja tuntemuksesta. Kyselyn kohderyhmänä oli vajaat 300 liikemiestä, johtavaa virkamiestä ja taloustoimittajaa. Finpron projektipäällikön Pirkko Aution mukaan Viola-juuston asema tunnetuimpana suomalaisbrandina kuvastaa hyvin suomalaistuotteiden ongelmallista asemaa Venäjän markkinoilla. -Viola-juustoa vietiin Venäjälle jo neuvostoaikana. Suomalaisia tuotteita tunnetaan kyllä Venäjällä, mutta menneiden vuosikymmenien mielikuvat ovat yhä vahvasti vallalla, Autio sanoo.

Epätrendikäs metsäteollisuusmaa

Suomalaisten itsestään hellimä käsitys korkean teknologian osaajina ei ole välittynyt venäläisille. Vastaajien mielikuvissa Suomi on edelleen ensisijaisesti metsäteollisuusmaa. Myös suomalaiset elintarvikkeet ja tekstiilit tunnetaan. Sen sijaan elektroniikan ja korkean teknologian maana Suomea ei pidetä. Suomalaisia tuotteita pidetään laadukkaina, luotettavina ja venäläisille sopivina, mutta myös melko kalliina ja hieman vanhanaikaisina. Liikekumppaneina suomalaiset ovat luotettavia ja rehellisiä, mutta eivät kovin aktiivisia ja joustavia. Suomi tunnetaan venäläisten talousvaikuttajien keskuudessa myös matkailumaana. Suomessa käyneet haastatellut arvostavat erityisesti puhdasta talviluontoa, järjestystä ja korkeatasoisia palveluita. Kyselyn mukaan suomalaisyritysten kannattaa panostaa mainontaan ja markkinointiin Venäjällä. Kolmanneksi tunnetuimman suomalaisbrandin Tikkurilan mainoskampanja on ainakin jäänyt hyvin venäläisvaikuttajien mieleen.

Tietoa Suomesta toimittajille

Finpron teettämä tutkimus on lähtölaukaus Venäjällä käynnistettävälle suomalaisyritysten kolmivuotiselle Finlandija-viestintäohjelmalle. Tiedotusvälineille suunnatulla ohjelmalla pyritään parantamaan Suomen ja suomalaisyritysten tunnettuutta ja mielikuvaa Venäjällä. Reilun miljoonan markan vuotuisella budjetilla toimivassa ohjelmassa ovat mukana erityisesti suomalaiset elintarvike- ja rakennustarviketeollisuuden yritykset. Ohjelman puitteissa mm. tuodaan venäläistoimittajia tutustumaan suomalaisyrityksiin. Pirkko Aution mukaan Venäjällä järjestettävä tiedotusohjelma on jatkoa Japanissa menestyksellisesti järjestetyille ohjelmille. Nyt on aika panostaa tiedotukseen Venäjällä. -Venäjän taloudellinen tilanne on paranemaan päin ja kilpailu maassa kovenee jatkuvasti, Autio toteaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat