Suomalaistileiltä katosi satojatuhansia euroja verkkohyökkäyksissä

Suomalaisiin asiakkaisiin kohdistuvien verkkopankkihyökkäysten määrissä on tapahtunut dramaattinen muutos tämän ja viime vuoden aikana.

Finanssivalvonnan mukaan suomalaistileiltä anastettiin verkkohyökkäyksillä viime vuonna noin 800 000 euroa, joista puolet onnistuttiin palauttamaan asiakkaille takaisin. Uhreja oli noin 300 henkilöä.

Tänä vuonna Finanssivalvonnan tietoon on tullut vain yksi tapaus, jossa asiakkaalta onnistuttiin viemään 5 000 euroa. Pankki korvasi vahingon asiakkaalle. Hyökkäysyrityksiä oli elokuun loppuun mennessä reilut sata.

Finanssivalvonnan toimistopäällikkö Markku Koposen mukaan rikolliset ovat olleet nyt siis viime vuotta maltillisempia suomalaisiin asiakkaisiin kohdistuvien verkkopankkihyökkäysten suhteen.

– Nämä rikokset tapahtuvat ikään kuin aalloittain, Koponen toteaa.

Onnistuneiden verkkopankkihyökkäysten määrää on vähentänyt tänä vuonna myös pankkien kehittynyt kontrollijärjestelmä.

– Pankeilla on hyvät kontrollit verkkomaksujen pysäyttämiseksi. Kun epäilyttävä maksu on kyseessä, niin asiakas saa tekstiviestin, jossa kysytään, että haluaako asiakas todella maksaa maksun. Jos asiakas vastaa ei, niin tämä maksu ei mene eteenpäin asiakkaan tililtä, Koponen selvittää.

"Ota heti yhteys pankkiisi"

Finanssivalvonta on kuitenkin tietoinen suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuvasta laajasta hyökkäysuhasta. Keskusrikospoliisin arvion mukaan mahdolliset hyökkäykset alkavat ennen joulua.

Koponen kehottaakin onnistuneen verkkopankkihyökkäyksen uhriksi joutuvaa henkilöä ottamaan välittömästi yhteyttä omaan pankkiinsa.

– Omaan pankkiin kannattaa ottaa heti yhteys, jotta asiakkaan verkkopankkitunnisteet suljetaan. Tämän jälkeen asiakkaan kannattaa tehdä pankille korvausvaatimus ja kuvailla tilanne, mitä on tapahtunut. Kukin tapaus on omansa, ja pankki arvioi, onko korvaukseen aihetta, Koponen toteaa.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn johtajan Erik Sirénin mukaan asiakkaan on pystyttävä osoittamaan tietokoneen tietoturvan olleen ajan tasalla ennen kuin hän voi vaatia menettämiään rahojaan takaisin pankilta. Sirén kuitenkin muistuttaa, että jokainen tapaus on yksilökohtainen.

– Jo asiakkaan sekä pankin välisissä sopimuksissa lukee, että asiakkaan on huolehdittava tietokoneen tietoturvasta. Jos asiakas on selkeästi laiminlyönyt tietoturvallisuutensa ja menee helppoon sekä tökeröön huijausyritykseen lankaan, ei hän saa rahoja takaisin pankilta, Sirén toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat