Suomalaisten verkko-ostaminen kasvussa

Suomalaisten tekemien Internet-ostosten määrä on selvässä kasvussa. Tuoreen kyselyn mukaan suomalaiset kuluttajat käyttivät viimeksi kuluneen kuukauden aikana verkko-ostoksiin yhteensä jo noin 85 miljoonaa markkaa. Mikäli verkko-ostaminen jatkuu yhtä yleisenä ja käytetyt rahamäärät samansuuruisina, tästä kertyy vuositasolla jo reilu miljardi markkaa.

Taloustutkimus selvitti nettiostosten määrää touko-kesäkuussa haastattelemalla yli 3 000 15-74 -vuotiasta suomalaista. Lisäksi haastateltiin yli 600 yritystä yrityskokoluokittain kiintiöidyllä näytteellä. Tutkimus oli suunniteltu yhteistyössä Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistyksen ECF:n kanssa. Kyselyn perusteella Internetin kautta hankitaan edelleen yleisimmin musiikkia, kirjoja ja lehtiä. Ääni- ja CD-levyjä on ostanut netistä jo toistasataatuhatta suomalaista. Kirjat ja levyt säilyttänevät asemansa suosituimpina nettiostoksina vielä pitkään, mutta niiden rinnalle näyttävät nousevan jatkossa vahvasti myös matkaliput, hotellivaraukset, tapahtuma-, konsertti- ja elokuvaliput sekä maksulliset numerotiedustelut.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat