Suomalaisten tiedot sadoissa sähköisissä rekistereissä

Suomessa on yhteensä noin 350 000 erilaista rekisteriä, joista suurin osa on yksityisiä. Keskeisimmät julkiset rekisterit ovat väestötietojärjestelmä, yritys- ja toimipaikkarekisteri, kaupparekisteri ja kiinteistötietojärjestelmä. Jokainen suomalainen aikuinen kuuluu ainakin sataan rekisteriin.

tietokone

Jokaisella kansalaisella on myös mahdollisuus tarkistaa rekisteritietonsa. Pääosa maamme rekistereistä on julkisia. Rekistereistä löytyy tietoa lähinnä ihmisistä, rakennuksista, toimitiloista ja omistuksista.
-Rekisterit on tarkoitettu palvelemaan ihmisiä. Ilman niitä jouduttaisiin täyttämään valtava määrä lomakkeita, joissa kysytään aina samat perustiedot. Niiden käsittelyyn tarvittaisiin moninkertainen määrä työtunteja, väittää Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Ritva Viljanen.

Sähköinen rekisterijärjestelmä korvaa yhä useammin perinteiset lomakkeet. Esimerkiksi virkatodistusta tarvitaan lähinnä vain sukuselvityksiä ja perunkirjoituksia varten. Maanmittauslaitoksen sähköisestä rekisteristä voi hakea tarkat tiedot kiinteistöistä ympäri maan.

Sähköinen henkilökortti tulee joulukuussa

Rekisteröinnin helpottamiseksi otetaan joulukuussa käyttöön sähköinen henkilökortti. Aluksi kortilla saa muutamia peruspalveluita, mutta muutaman vuoden sisällä siitä tulee todellinen monitoimikortti. Sähköistä henkilökorttia voi anoa poliisilta joulukuun alusta lähtien. Sähköisellä henkilökortilla voi asioida Internetin kautta eri viranomaisten kanssa. Kortilla voi mm. tehdä muuttoilmoituksen Väestörekisterikeskukseen.

Helsingin Lasipalatsissa järjestettiin perjantaina kansalaisille suunnattu rekisteripäivä, jossa jaettiin tietoa julkishallinnon ylläpitämistä rekistereistä. Päivän järjesti Rekisteripooli, joka on sisäministeriön asettama Suomen perusrekisterinpitäjien yhteistyöelin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat