Mainos

Suomalaisten lihominen näkyy vaatekaupassa - kokoja suurennettu

Suomalaiset naiset ostavat entistä enemmän pluskokoista muotia, kertovat vaateketjut.

Muun muassa Kappahlista ja Lindexistä kerrotaan, että XL-mallistojen myynti on kasvanut nopeammin kuin perusmallistojen.

Myös Muotikaupan liitossa on havaittu, että kauppojen sisäänostajat ottavat valikoimiin hieman enemmän isoja kokoja kuin aiemmin. Toimitusjohtaja Yrjö Gorskin mukaan XL-mallistojen tarjonta on lisääntynyt, ja markkinoille on ilmestynyt uusia brändejä.

– Suomalaiset ovat isompia kuin aiemmin, ja sitä myydään, minkälaisia kansalaiset ovat, Gorski sanoo.

Siitä huolimatta valinnanvaraa isommissa kokoluokissa on yhä selvästi vähemmän kuin keskivertokoossa. Yleisin vaatekoko on 40.

Vaatekoko on myös myyntikeino. Vaatekauppoja edustavan Tekstiili- ja muotialat -järjestön toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää kertoo, että vaatekokoja on todellisuudessakin suurennettu. Aiemmin kokoa 36 ollut voi mahtua edelleen samaan kokoon, vaikka painoa olisi tullut lisää.

– Ihmiset tykkäävät ostaa pienempää kokoa kuin he todellisuudessa ovat, Kankaanpää perustelee.

(MTV3 - STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.