Suomalaisten lehtien lukuinto entisellään

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan suomalaisten into lukea lehtiä on kasvanut hieman entisestään. Lehtien lukijamääriä on nostanut erityisesti aikakauslehtien suosion kasvu.

Suomalaisten into lukea sanoma- ja aikakauslehtiä ei näytä laantuvan. Tänään julkistetun Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan lehtien lukijamäärät olivat viime vuoden aikana päinvastoin keskimäärin 1,4 prosentin kasvussa, mikä johtuu lähinnä aikakauslehtien suosion kasvusta. Myös sanomalehdet ovat pitäneet pintansa, sillä niiden lukijamäärät ovat pysyneet lehtikohtaisesti lähes ennallaan.

Lukijamääriltään suurimmat sanomalehdet olivat entiseen tapaan Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti, Aamulehti ja Kauppalehti. Niistä eniten lukijamääräänsä oli lisännyt Ilta-Sanomat. Kärkikymmenikköön mahtuivat lisäksi Maaseudun Tulevaisuus, Turun Sanomat, Keskisuomalainen ja Savon Sanomat.

Aikakauslehdistä eniten lukijoita oli Pirkalla. Kakkosena oli Yhteishyvä, sitten Apu, Seura, Aku Ankka, 7 Päivää, ET-lehti, Valitut Palat, Tekniikan Maailma sekä Me/Ykkösbonus.

Suomalaiset lukivat viime vuonna keskimäärin kolmea eri sanomalehteä. Lukijat olivat lehtiinsä myös varsin tyytyväisiä, sillä melkein joka neljäs eli 24 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että sanomalehtien sisältö on kehittynyt parempaan suuntaan. Yli puolet katsoi sen pysyneen entisellä tasolla. Aikakauslehtien sisältöä piti entistä parempana 17 prosenttia vastanneista.

Kansallisen mediatutkimus on Levikintarkastus Oy:n tilaama, Suomen Gallup Median toteuttama tutkimus, jota varten haastatellaan vuoden aikana yhteensä 26 000 yli 12-vuotiasta suomalaista.

Oman kulmakunnan asiat luetaan sanomalehdestä


Sanomalehtien käytön syitä selvitettiin tutkimuksessa erillisellä kirjekyselyllä. Sen mukaan lukijoita kiinnostavat sanomalehdissä erityisesti oman paikkakunnan tapahtumat sekä mm. kulttuuriin, urheiluun ja ympäristöön liittyvät asiat.

Lähes puolet vastaajista sanoi lukevansa sanomalehtiä, koska haluaa kehittää ja sivistää itseään. Viihdettä ja jännitystä haetaan ilmeisesti enemmän muista medioista, sillä vain neljä prosenttia kertoi saavansa niitä sanomalehdistä.

Aikakauslehdistä lisää lukijoita keräsivät viime vuonna erityisesti asumisen ja rakentamisen lehdet sekä naisten erikoislehdet. Myös yleisaikakauslehtien ja lasten ja nuorten lehtien lukijamäärät olivat kasvussa. Aikakauslehtien liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo pitää tätä varsin luonnollisena tilanteessa, jossa kuluttajien usko omaan talouteen on vahva.

-Positiiviset tuntemukset toteutuivat ostopäätöksinä, joiden teossa naisten rooli on keskeinen. Siksi tuntuu luontevalta, että kiinnostus kodin, asumisen ja puutarhanhoidon lehtiin ja yleensä naisten lehtiin lisääntyi, Itävuo sanoo.

Tuntuvasti lukijamääriään kasvattivat mm. sellaiset lehdet kuin Hyvä Terveys, Kauneus ja Terveys, Kunto Plus, Voi Hyvin, Glorian Koti, Viherpiha, Avotakka sekä Koti ja Keittiö. Harrastelehdistä vahvassa kasvussa oli mm. Metsästys ja Kalastus, mutta tietotekniikan lehtien vahvin kasvu oli jo hiipumaan päin. Tietotekniikan sekä talouden erikoislehtiä tosin luetaan huomattavan runsaasti myös työpaikoilla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat