Suomalaisten kännykkäkäyttö tutkittu

Suomalaiset ovat tuoreen tutkimuksen mukaan valmiita maksamaan helppokäyttöisistä kännykkäpalveluista. Kohtuullista kännykkälaskua pidetään välttämättömänä menona, joten langattomille palveluille on kysyntää.

Wap ja MTV3

Suomalaisten odotetaan tulevaisuudessa käyttävän tietoyhteiskunnan palveluita erityisesti kännyköiden kautta. Mobiilipalveluiden markkinat ovat kuitenkin vasta kokeiluvaiheessa. Liikenne- ja viestintäministeriön teettämässä tutkimuksessa on selvitetty palvelujen kaupallistamista. Tänään julkistetussa tutkimuksessa tarkasteltiin palvelumarkkinoiden toimijoita, ansaintamalleja ja palveluita kuluttajan kannalta.

Matkapuhelimiin suunnattujen palvelujen käyttöä lisäisi, jos niistä muodostettaisiin selkeitä kokonaisuuksia. Toistaiseksi palveluja on suunnattu lähinnä nuorille ja liikematkustajille. Palvelujen kohdentaminen mm. iän, asuinpaikan tai elämäntyylin mukaan nähtiin tutkimuksessa erittäin tärkeäksi.

Mm. veren alkoholipitoisuuden voi jo selvittää kännykällä

Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan helppokäyttöisistä ja hyödyllisistä palveluista. Matkapuhelimiin sopisivat tutkimuksen mukaan parhaiten palvelut, joita tarvitaan äkillisesti ja yllättäen. Toistaiseksi matkapuhelimiin on siirretty palveluita Internetistä, mutta palveluissa ei ole hyödynnetty matkapuhelinten riippumattomuutta ajasta ja paikasta. Kuluttajien mielestä kohtuulliset kännykkälaskut ovat välttämätön meno. Nykyinen matkapuhelinpalveluiden hinnoittelutapa nostaa kuitenkin muutaman käyttökerran jälkeen puhelinlaskua eikä innosta pitkäaikaiseen käyttöön.

Mobiilipalvelujen markkinoita hidastaa myös se, että alan toimijat eivät ole vielä erikoistuneet ja sopimuskäytännöt eivät ole vakiintuneet. Tärkein ansaintamalli toimijoiden kesken on tulonjako (revenue share), muita ovat mm. liikennemaksut ja sponsorointi. Mobiilimarkkinointia vasta testataan, jotta nähdään miten asiakkaat suhtautuvat kännykän kautta tulevaan mainontaan.

Tutkimuksen toteutti LTT-Tutkimus Oy:n Elektronisen kaupan instituutti ja se tehtiin yhteistyössä Suomen Verkkomediayhdistyksen, VERME:n kanssa. Alalle on tarkoitus koota yrityksistä ja organisaatioista ryhmä, joka välittäisi tietoa mobiilipalveluista ja niiden kehittämisestä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat