Suomalaismies taisteli merirosvoja vastaan

Suomalainen Juha Manner työskentelee norjalaisen Odfjell-varustamon NCC Jubail -aluksella yliperämiehenä. Hän on kohdannut työmatkoillaan merirosvoja useaan otteeseen, viimeksi elokuussa. Tuolloin somalimerirosvojen pikkuvene ajoi suoraan kohti heidän alustaan.

-Ajoimme Adeninlahtea pitkin, ja sieltä tuli joukko muoviveneellä ja ajoi suoraan kohti, yliperämies Manner kertoo.

-Käynnistimme palopumput ja vaahtokanuunat ja suihkutimme vettä. Sitten merirosvot kääntyivät pois. Vaikea sanoa, mikä heidän tarkoituksensa oli, mutta ei se kauhean ystävälliseltä näyttänyt.

Kannelle köyden avulla

NCC Jubail on 180 metriä pitkä ja 30 metriä leveä alus. Valtavasta koosta huolimatta rosvojen on helppo hyökätä laivaan.

Apuna on uusin tekniikka. Automaattisen laivantunnistusjärjestelmän avulla merirosvot saavat helposti tietoonsa aluksen koon, lähtöpaikan ja päämäärän.

Itse hyökkäys laivaan onnistuu merirosvoilta paljon perinteisemmin keinoin.

-Heillä on heittokoukku, jonka varassa he kiipeävät. Kun isot laivat ajavat lasteissa, niin laita on vain muutaman metrin merenpinnan yläpuolella, Manner kertoo.

Yleensä rosvot saavat haluamansa, sillä merimiehet on koulutettu olemaan tekemättä kovaa vastarintaa.

-Etelä-Amerikassa rosvoilla on aseinaan pistoolit ja viidakkoveitset, mutta somalimerirosvoilla on konepistoolit ja singot. Somalit ovat ihan ammattisotilaita, Manner kertoo.

Työpäivät tuntuvat pitkiltä

Koska Somalian rannikkoa ei ole määritelty sotatoimialueeksi, ei merimiehillä ole mahdollisuutta poistua laivasta ennen rannikolle ajamista. Somalian rannikko on määritelty korkean riskin alueeksi, jolloin miehistö saa työstään tuplapalkan.

Tuplapalkka ei kuitenkaan poista pelkoa. Vaarallisen merirosvoalueen ohittaminen vie Mannerin alukselta neljä päivää.

-Hyökkäysaluehan on koko ajan laajentunut, joten tulevaisuudessa ohittamiseen menee vielä pidempi aika. Kyllä ne on pitkiä päiviä, tunnelma laivalla on hermostunut, Manner kuvailee.

Manner on aluksellaan ainoa suomalainen. Lisäksi töissä on kaksi norjalaista ja 24 filippiiniläistä. Miehistö tietenkin toivoo, että kansainvälinen yhteisö tekisi nopeasti jotain tilanteen ratkaisemiseksi.

-Viimeisimmän kaappauksen perusteella uskon, että niin käykin. Kun merirosvot kaappasivat ison öljytankkerin, he puuttuivat kansainväliseen öljykuljetukseen, sanoo Manner.

Lue myös:

    Uusimmat