Suomalaiskoulujen työrauhalle moitteita

Koulujen oppilaat ja rehtorit antavat suomalaisen koulun ilmapiirille heikon arvosanan.

Suomalaisen koulun ilmapiiri ja työrauha saavat heikon arvosanan sekä koulujen oppilailta että rehtoreilta. Suomalaisrehtorit pitivät 28 OECD-maan vertailussa koulunsa oppimisilmastoa huonompana kuin kollegansa missään muussa maassa Kreikkaa lukuunottamatta. Vertailuun osallistui myös teollisuusmaiden järjestön ulkopuolisia maita, joista Venäjän koulujen rehtorit olivat ilmapiiriin suomalaisiakin tyytymättömämpiä.

Tyytyväisimpiä kouluihinsa olivat Etelä-Korean, Tanskan, Japanin ja Tshekin rehtorit. Myös 15-vuotiaat koululaiset arvioivat Suomessa oppimisilmaston viileämmäksi kuin ikätoverinsa keskimäärin. Muiden Pohjoismaiden tulokset vastasivat Suomea. Myönteisimmin kouluaan arvioivat Japanin, Venäjän, Latvian, Puolan, Sveitsin, Unkarin ja Etelä-Korean nuoret.

Koululaisilla niukasti läksyjä

Suomalaisnuoret selviävät koulusta vähemmillä läksyillä kuin ikätoverinsa useimmissa muissa OECD-maissa. Jyväskylän yliopiston Pisa-tutkimusta varten keräämien tietojen mukaan 15-vuotiaat koululaiset käyttivät meillä kotitehtäviin keskimäärin 3,5 tuntia viikossa, mikä oli tutkituista maista kolmanneksi vähiten. OECD-maiden keskiarvo oli 4,6 tuntia läksyntekoa viikossa.

Suomalaistutkijat eivät pidä läksyjen määrää niin oleellisena asiana kuin sitä, miten kotitehtäviä hyödynnetään opetuksessa. Tutkimuksen mukaan Suomessa läksyistä annetaan palautetta pääasiassa heikoille oppilaille, joiden työntekoa pitää kontrolloida. Sen sijaan kannustaminen ja uusien näkökulmien avaaminen unohtuvat. Itse oppimistuloksissa suomalaiset selvisivätvertailun kärkisijoille.

(STT)

(Kymmenen uutiset 08.05.2002)

Lue myös:

    Uusimmat