Suomalaiskone lähellä onnettomuutta Göteborgissa

Vaaratilanne sattui 7. joulukuuta, kun Helsingistä lähtenyt Blue1-yhtiön kone oli laskeutumassa Göteborgin Landvetterin lentokentälle.

Blue1 -lentoyhtiön ja Lufthansan lentokone olivat törmätä toisiinsa Göteborgissa joulukuussa. Tapausta tutkimaan on asetettu onnettomuustutkintalautakunta, kertovat ruotsalaiset tiedotusvälineet.

Blue1:n mielestä suomalaiskoneella ja sen matkustajilla ei ollut mitään vaaraa. Ruotsalainen onnettomuustutkintalautakunta sen sijaan pitää tapahtunutta hyvin vakavana. Huonolla onnella suuronnettomuus olisi ollut lähellä. Blue1:n koneessa oli 58 matkustajaa ja neljän hengen miehistö.

- Tapaus on erittäin vakava. Kahden koneen törmääminen on pahinta mitä voi sattua, lautakunnan puheenjohtaja Göran Rosvall arvioi STT:lle tänään.

Vaaratilanne sattui 7. joulukuuta, kun Helsingistä lähtenyt kone oli laskeutumassa Göteborgin Landvetterin lentokentälle. Lennonjohto määräsi koneen keskeyttämään laskeutumisensa, kun se havaitsi, että kiitoradalle oli samanaikaisesti rullaamassa Lufthansan kone, joka ei ollut saanut vielä edes lähtölupaa.

Onnettomuustutkijalautakunnan mukaan suomalaiskone oli noin kilometrin päässä kentästä ja sadan metrin korkeudella, kun se sai lennonjohdolta komennon keskeyttää laskeutuminen.

"Vedäpä takaisin ylös"

- Blue 1:n kone oli saanut lähestymisluvan aivan normaalisti ja odotteli, että saisi lopullisen laskeutumisluvan. Laskeutumislupaa ei kuitenkaan tullut, koska kiitorata ei ollut tyhjä ja vapaa. Sen sijaan kone sai käskyn, että vedäpä takaisin ylös, Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides kertoi tapahtuneesta STT:lle.

- Blue1:n kone ja matkustajat eivät missään tapauksessa olleet vaarassa, koska laskeutumislupaa ei ollut annettu. Lennonjohto ja lentäjät olivat ajan tasalla. Tällaisista ei raportoida edes viranomaisille, koska niitä sattuu. Se on normaalia lentotoimintaa, Christides arvioi tänään, jolloin hänkin kuuli ensi kertaa asiasta.

- Miksi kiitorata ei ollut tyhjä, ja miksi Lufthansan kone lähti rullaamaan kentälle? Sitä emme vielä tiedä, mutta otamme siitä selvää, onnettomuustutkimuslautakunnan puheenjohtaja Rosvall puolestaan totesi.

Rosvall vertasi tilannetta Milanon lentokentällä joitakin vuosia sitten sattuneeseen suuronnettomuuteen, jossa laskeutuva SAS-yhtiön kone törmäsi kiitoradalle tulleeseen toiseen koneeseen.

- Perusasetelmaltaan Göteborgissa on ollut samanlainen, eli hyvin, hyvin vaarallinen tilanne. Tällaiset voivat johtaa erittäin pahoihin onnettomuuksiin, Rosvall arvioi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat