Suomalaiskirjakaupat eurooppalaisessa hengessä

Eurooppalaistuminen näkyy yhä selkeämmin myös kirjakaupoissamme. Yhä enemmän nettiä käyttävät asiakkaat ovat vaativia ja hintatietoisia. Perinteisistä kirjakaupoista puolestaan etsitään elämyksiä ja ne keskittyvät yhä suuremmiksi yksiköiksi. Tänään sata vuotta täyttävän Kirjakauppaliiton huoli on sama kuin ennenkin: kirjakauppojen kannattavuus.

Viides Harry Potter -kirja ilmestyy englanniksi juhannuksena. Pari päivää sen jälkeen teos on luetuimpia kirjoja myös Suomessa. Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan verkkokaupoilla on jo nyt tuhansia ennakkotilauksia. Amazonilla lienee vieläkin enemmän. Maailmanlaajuisesti sillä on jo 875 000 ennakkotilausta.

Suomalaisetkin edelläkävijät lukevat nyt yhä enemmän alkuperäiskielellä, ostavat netistä, vertailevat hintaa kansainväliseen tasoon ja haluavat lukea puheenaiheet heti.

-Aikakäsityshän on muuttunut kaikista eniten. Kun Akateeminen perustettiin toistasataa vuotta sitten, niin joskus kesti 8 kuukautta, ennen kuin tuli seuraava lähetys ulkomailta, sillä jäänmurtajia ei ollut, kertoo puheenjohtaja Doris Stockmann Euroopan Kirjakauppaliitosta.

Nettikauppamme on parissa vuodessa kolminkertaistunut, silti kirjoista vasta kolmisen prosenttia myydään netin kautta.

-Onhan se maailmanlaajuisesti vielä erittäin pientä. Kun katsoo Euroopan maita, niin se on noin kahden-neljän prosentin luokkaa koko kirjamyynnistä.

Pokkareiden erikoismyymälät ovat osa eurooppalaistumistamme. Kaksinkertaistunut pokkarimyynti on arkistanut kirjan kulutushyödykkeeksi, jonka hinta lähenee aikakauslehtiä. Maailmalla nyt suosittua keitto- tai vaikkapa perhoskirjoihin erikoistumista ei Suomen kokoisessa maassa sen sijaan kannata yrittää.

Kolmekymmentä vanhinta kirjakauppaamme ovat selvinneet yli 100-vuotiaiksi lähinnä ketjuuntumalla. Asiakkaat ovat aina arvostaneet laajaa valikoimaa ja viihtyisyyttä. Tyhjenevällä maaseudulla siihen ei enää ole varaa. Meillä on jo 200 kuntaa, joissa ei ole kirjakauppaa ja luku kasvaa. Netin kautta maaseudulle olisi tarjolla maailman kaikki kirjat, mutta -paradoksaalista kyllä- tyypillinen verkko-ostaja on kiireinen keski-ikäinen suuresta kaupungista.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 22.05.2003)

Lue myös:

    Uusimmat