Suomalaisilla nerokkaita jääolojen öljyntorjuntakeinoja

Suomenlahdella öljyä kerätään talteen Suomen ympäristökeskuksessa kehitetyllä Lori-öljyntorjuntakauhalla, jonka keräysleveys on noin 1,6 metriä. Suomalaiset ovatkin edelläkävijöitä jääolojen öljyntorjunnassa.

Nimestään huolimatta torjuntakauha muistuttaa ulkonäöltään enemmänkin pyörivää katuharjaa, joka nostaa öljyä kauhaan maan ja veden pinnasta sekä jäiden keskeltä. Öljy tarttuu harjarummun harjaksiin ja rummun pyöriessä öljy irrotetaan niistämällä kauhan yläpuolella olevalla laitteella. Kauhaan valunut öljy siirretään eteenpäin ruuvipumpulla.

Lori-öljyntorjuntakauhan ovat kehittäneet Erkki Mykkänen Suomen ympäristökeskuksesta, Uljas Hietapakka Länsi-Suomen ympäristökeskuksesta ja Esa Siermala Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksesta. Suomalaiset ovatkin edelläkävijöitä jääolojen öljyntorjunnassa.

Insinööri Erkki Mykkänen Suomen ympäristökeskuksesta (SYKE) kertoo kuvaavan esimerkin öljyntorjuntaviranomaisten taannoisesta jääseminaarista. -Siellä kanadalaiset esittelivät jääoloihin perämoottorikäyttöistä laitetta ja me puhuimme jäänmurtajaan liitettävästä laitteesta. Laitteissa oli siis hieman mittakaavaeroja, Mykkänen naurahtaa.

Laivan kylkeen kiinni "pesukone"

Torjuntakauhan lisäksi suomalaiset ovat kehittäneet myös muita talvisiin oloihin soveltuvia öljynkorjuumenetelmiä. -1990-luvun alkupuolella hankittiin jääkeula eli iso kalteva pintataso, jota laiva työntää edellään. Jäiden painuttua veden pinnan alle niitä pyyhitään harjaksilla. Mutta jääkeula vaikutus on ainoastaan jäiden yläpinnalle, Mykkänen selittää.

Ympäristökeskus onkin kehittänyt jääkeulan tekniikkaa edelleen, ja olemassa onkin jo ensimmäinen öljynerotin. -Se on laivan kyljelle asetettava kalteva pinta, jossa on eräänlainen "pesukone", joka jumpsuttamalla ylös ja alas huuhtelee tehokkaasti jääpaloja, Mykkänen kuvailee. Ylös noussut öljy johdetaan laivan rungon sisällä olevaan keruujärjestelmään.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat