Suomalaisia houkutellaan auton ratista pyörän satulaan

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä 16 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Tavoitetta on mahdoton saavuttaa, elleivät suomalaiset muuta liikkumistapojaan. Ainakaan vielä muutos ei ole käynnistynyt, koska jalankulun ja pyöräilyn osuudet arjen matkoista ovat viime vuosina laskeneet. Erityisesti ovat vähentyneet lasten ja yli 65-vuotiaiden kävely ja pyöräily.

Liikkujan viikon avajaistilaisuudessa pohdittiin tänään, miten pyöräilyn, kävelyn ja julkisen liikenteen suosiota voitaisiin lisätä.

- Suurin este ovat yleiset liikenneasenteet. Helsingissä on suorastaan pelottavaa pyöräillä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa ei. Suomessa autot painavat kaasua ennen suojatietä, Kööpenhaminassa ne alkavat jarruttaa jo sata metriä ennen suojatietä, kuvailee Lahden kaupungin strategiapäällikkö Santtu von Bruun.

- Joukkoliikenteen pitäisi olla ilmaista ainakin isoissa asutuskeskuksissa. Entä olisiko mahdollista, että kun nykyinen joukkoliikennelippu on voimassa tunnin, se olisikin voimassa kaksi tuntia tai vuorokauden, kyselee Karri Miettinen, alias muusikko Paleface, Liikkujan viikon suojelija.

- Ehkä tarvitaan ensin ekokatastrofi. Kun päällä on vaikka savusumuhälytys, se avaa silmät kummasti. Toinen herättäjä on euro. Mitä enemmän autoilu maksaa, sitä enemmän se mietityttää. Kansan enemmistö menee eurokylki edellä. Poliitikkojen pitää tehdä vaikeitakin päätöksiä esimerkiksi tietulleista, arvioi kansanedustaja Pauli Kiuru (Kok.).

Lakimuutoksia ja valintoja tarvitaan

Liikenneministeriön tavoitteiden mukaan kävelyä ja pyöräilyä pitäisi lisätä Suomessa 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.

- Jokainen meistä tekee keskimäärin kolme matkaa päivässä eli yhteensä lähes 1 000 matkaa vuodessa. Ennen jokaista matkaa kannattaisi miettiä, miten liikkuu, neuvoo liikenneministeri Merja Kyllönen (Vas.).

Ministeri arvelee, että lakimuutoksillekin olisi tarvetta.

- Ministeriöön tulee paljon palautetta siitä, että pyöräilyn väistämissäännöt ovat vanhentuneet. Liikenteessä ei enää oikein tiedetä, kenen pitäisi väistää. Siitäkin tulee postia, millä puolella pyöräilijöiden pitäisi tiellä kulkea, jotta se olisi mahdollisimman turvallista.

Tänään julkistetun raportin mukaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olisi Suomessa mahdollista laskea jopa 2-3 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2011 liikenteen päästöt olivat meillä noin 13,2 miljonaa tonnia. Se edellyttäisi muunmuassa raideliikenteen voimakasta kasvua ja vähäpäästöisten ajoneuvojen yleistymistä.

- Päästövähennystavoitteiden saavuttaminen on työlästä, mutta mahdollista. Se vaatii suuria investointeja liikennejärjestelmään ja kaikkien toimijoiden yhteistyötä, kuvailee johtava tutkija Anu Tuominen Teknologian tutkimuskeskuksesta (VTT).

Lue myös:

    Uusimmat