Suomalaiset luottavat täysjyvään

Suomalaiset luottavat täysjyvätuotteiden pakkauksissa oleviin terveysviesteihin enemmän kuin muut eurooppalaiset. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen koordinoimassa EU-tutkimusprojektissa selvitettiin terveysviestien tulkintaa Suomessa, Saksassa, Englannissa ja Italiassa.

Tutkimuksen mukaan väitteet esimerkiksi tautien ehkäisystä saavat suomalaiset ja saksalaiset kuluttajat ostamaan viljatuotteen italialaisia ja englantilaisia useammin.

Kuluttajien mielikuvia ja valintoja ohjaavat kulttuuritekijät sekä maku- ja käyttötottumukset. Esimerkiksi Italiassa täysjyväviljaa sisältävää tuotetta ei mielletä niin terveelliseksi kuin muissa maissa.

Ero voi johtua siitäkin, että suomalaiset luottavat enemmän elintarviketeollisuuden viesteihin kuin italialaiset. Suomessa terveysviestien käyttö tuotteiden markkinoinnissa on yleisempää kuin Italiassa.

Kyselyyn vastasi yhteensä noin 2 400 yli 35-vuotiasta kuluttajaa. Täysjyväviljatuotteiden säännöllisen käytön on havaittu vähentävän sydänsairauksia ja kakkostyypin diabetesta.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat