Suomalaiset kiertävät tullimaksuja

Pikarahdissa toimitettavien nettiostosten arvo ilmoitetaan usein todellista pienemmäksi tullimaksujen välttämiseksi. Tullin haaviin jää etenkin autojen ja moottoripyörien osia sekä elektroniikkaa.

Jopa viisikymmentä prosenttia pikarahtina EU:n ulkopuolelta tulevista ostoksista on ilmoitettu edullisemmaksi kuin lähetyksen arvo oikeasti on. Lähetysten arvo on merkitty korkeintaan 45 euroksi, jotta tuotteesta ei menisi tullimaksuja.

- Pikarahtiin eksyy liian paljon sellaisia internetin kautta tilattuja lähetyksiä, joiden todellinen arvo on 45 euroa suurempi, kertoo tullipäällikkö Mika Pitkäniemi eteläisestä tullipiiristä.

Tullin tekemien tarkastuksien mukaan alihinnoiteltujen lähetysten määrä kasvaa jatkuvasti. Seurauksena tullin kierrosta on lisälasku.

Kiinnijäämisprosentti suuri

Tulliin jää kiinni etenkin Yhdysvalloista tilattuja auton ja moottoripyörän osia, elektroniikkaa, vaatteita ja laukkuja, joiden todellinen arvo on ilmoitettua suurempi. Jotkut yritykset ilmoittavat tuotteensa olevan lahja, jolloin lähetystä ei tarvitsisi tullata.

- Postiliikenteessä ei näy samanlaista trendiä kuin pikarahdissa, sillä ostokset tulevat muun postiliikenteen joukossa, Pitkäniemi sanoo.

Lentoaseman ja pääpostin lentotullauspisteissä tullataan kuukausittain 500-700 postilähetystä. Osa lähetyksistä on jo valmiiksi ilmoitettu tullattavaksi, eikä tällaisten lähetysten kanssa ole Pitkäniemen mukaan ongelmia.

Tullin tavarantarkastusryhmä tunnistaa jo epäilyttävän oloiset lähetykset, mistä seuraa korkea kiinnijääntiprosentti. Toinen syy on internetkaupan kasvu.

- Internetin kautta tilattavat tullattavat lähetykset ovat lisääntyneet merkittävästi. Harvemmin ihmiset maksavat veroja mielellään, joten asiakkaat eivät aina ilmoita kaikkia kuluja, sillä vero menee koko summasta, Pitkäniemi sanoo.

Nettiostokset tehdään ulkomaisista kaupoista

Internetostokset ulkomailta lisääntyivät räjähdysmäisesti vuonna 2005, jolloin kauppa kaksinkertaistui. Internetkuluttajakaupan arvo Suomessa oli vuonna 2006 noin 3,2 miljardia euroa. Lukuun sisältyvät suomalaiset ja ulkomaalaiset nettikaupat.

EU:n ulkopuolisten maiden internetkaupoista ostettavan tavaran vuosittaista määrää tai hintaa on vaikea arvioida. Suomalaisten ostokset ulkomaisista nettikaupoista kuitenkin kasvavat nopeammin kuin kotimaisista, arvioi Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistyksen puheenjohtaja Kare Casals.

Kuluttaja päätyy ulkomaiseen nettikauppaan tarjonnan, hinnan ja saatavuuden vuoksi. Casalsin mukaan suomalaisilla nettikaupoilla on edelleen parannettavaa etenkin logistiikassa ja mainonnassa.

- Joskus saman tuotteen saa tilattua suomalaista kauppaa nopeammin jopa Yhdysvalloista asti. Se maksaa ehkä hieman enemmän, mutta joskus tuotetta tarvitsee nopeammin kuin suomalainen kauppa voi sellaisen toimittaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat