Suomalaiset innokkaita lahjoittajia

Taloudellisesti haastavat ajat eivät ole laimentaneet suomalaisten intoa harrastaa hyväntekeväisyyttä. MTV:n kyselyn mukaan hyväntekeväisyys näyttää miesten osalta jopa lisääntyneen verrattuna vuosi sitten tehtyyn kyselyyn.

MTV Uutisten kyselyn mukaan 70 prosenttia suomalaisista harrastaa hyväntekeväisyyttä. Määrä on pysynyt hyvin vakaana, sillä viime vuonna tehdyssä kyselyssä luku oli 68 prosenttia.

Hyväntekeväisyysjärjestö HelsinkiMission kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund ei ole yllättynyt korkeista luvuista.

- Suurimmalla osalla menee edelleen kohtuullisen hyvin eli on vielä varaa auttaa niitä, joilla menee huonommin. Kun ajat ovat huonot avuntarvetta pidetään myös esillä eri tavalla. Tulee muistutuksia median kautta eli lahjoitusaktiivisuus voi jopa nousta, Grönlund arvioi.

Suosituimmat kotimaiset tukikohteet:

1. Lasten hyvinvointi ja oikeudet

2. Vähävaraiset ja syrjäytyneet

     Sairaat ja vammautuneet

4. Nuorison tukeminen

5.  Sotainvalidit ja veteraanit

 Lähde: Think If Laboratories

Suomalaisten suosikkiavustuskohde on lasten hyvinvointi ja oikeudet - aivan kuten viime vuonnakin.

- Se kertoo myötätunnosta. Lapset herättävät meissä luontaista huolenpidonhalua, välittämistä ja empatiaa. Haluamme usein auttaa sellaisia ihmisiä, joilla ei ole osaa eikä arpaa siihen, että tarvitsevat apua. Jokainen meistä ymmärtää, että on tuurista kiinni, että voi tarvita apua, Grönlund selittää ilmiötä.

Miesten aktiivisuus lisääntynyt

Yleisin tapa harrastaa hyväntekeväisyyttä on pieni rahalahjoitus avustusjärjestölle. Hyvänä kakkosena tulee vaatteiden ja tavaroiden lahjoitus ja sen perässä hyväntekeväisyysjärjestön tuotteiden osto.

Kyselyn perusteella miesten aktiivisuus tuntuu lisääntyneen viime vuodesta. Esimerkiksi niiden miesten osuus, jotka eivät lainkaan harrasta hyväntekeväisyyttä oli pudonnut vuodessa 36 prosentista 29 prosenttiin. Vaatteita ja tavaroita lahjoittaneiden miesten osuus oli noussut 33 prosentista 53 prosenttiin.

- Se on hieman yllättävä tieto, mutta pidän sitä aika loogisena, kun ajatellaan, miten miesten asenteet ja toimintatavat ovat muuttuneet monissa muissa asioissa. On merkkejä siitä, että miestenkin maailma vähän pehmenee ja silloin toisten ihmisten auttaminen sopii siihen aika hyvin , HelsinkiMission ohella Helsingin yliopistossa tutkijatohtorina toimiva Grönlund toteaa kehityksestä.

Mikä motivoi?

1. Myötätunto

2. Velvollisuudentunto

3. Saa sisältöä omaan elämään

    Huoli tulevaisuudesta

    Kristillinen lähimmäisenrakkaus

 Lähde: Think If Laboratories

Mikä sitten suomalaista lahjoittajaa motivoi? Yksi ylitse muiden on myötätunto. Pitkällä sen perässä tulevat velvollisuudentunto, huoli tulevaisuudesta, kristillinen lähimmäisenrakkaus ja sisällön saaminen omaan elämään.

MTV:n hyvätekeväisyystutkimus tehtiin  11. - 15. marraskuuta. Siihen vastasi 1 747 henkilöä. Vastaajat ovat iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen edustava otos täysi-ikäisistä suomalaisista. Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa. Virhemarginaali on suurimmillaan 3% suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV:n toimeksiannosta Think If Laboratories Oy.

 

Lue myös:

    Uusimmat