Suomalaiset innokkaita hakupalvelujen käyttäjiä

Suomalaiset ovat Euroopan innokkaimpia numeropalveluiden käyttäjiä. Numerotiedustelut ja muut hakemistopalvelut ovatkin kasvaneet jättimäiseksi liiketoimeksi. Perinteisen puhelinluettelon rinnalle on noussut uudenlaisia netti- ja kännykkäpalveluita, joiden kautta voi löytää puhelinnumeroiden lisäksi osoitteita sekä erilaisia yritystietoja.

Suomalaiset soittavat numerotiedusteluihin vuosittain yhteensä yli 50 miljoonaa kertaa. Olemmekin asukaslukuun suhteutettuna Euroopan kärkimaa numeropalveluiden käyttäjänä.

- Suomessa käytettävissä oleva tietokanta on erittäin kattava. Voidaan tarjota kaikkien operaattoreiden numeroita palvelusta. Suomessa myös matkapuhelinnumerot on aika kattavasti tietokannassa, mikä ei ole ihan tavallista joka puolella maailmaa, toteaa johtaja Arja Ahtee Fonectasta.

Kyse on mittavasta liiketoimesta. Numeropalveluiden sekä puhelinluetteloiden ja sähköisten hakemistojen kokonaismarkkina on kaikkiaan 220 miljoonaa euroa. Alan suurimpia yrityksiä ovat Sonerasta irtautunut Fonecta sekä ympäri Euroopan toimiva ruotsalainen Eniro. Uusinta uutta ovat erilaiset netti- ja kännykäpalvelut. Perinteiset puhelinluettelot eivät kuitenkaan ole katoamassa.

- Painettuja luetteloita käytetään yhä erittäin paljon. Niitä käytetään 6-7 kertaa enemmän kuin uusia palveluita. Puhelin- ja Internet-palvelut kasvattavat toki osuuttaan tulevaisuudessa. Samaan aikaan koko markkina kasvaa kun hakuja pystyy tekemään tilanteissa, joissa se aiemmin ei ollut mahdollista, ennustaa Eniron pääjohtaja Lars Guldstrand.

Kilpailu kuluttajien rahoista on kovaa. Eesimerkiksi Eniro muutti muutama päivä sitten Internet-palvelunsa ilmaiseksi. Yritystietoihin keskittynyt Findexa puolestaan avaa ensi vuoden alussa oman valtakunnallisen puhelinpalvelunsa. Usko alan tulevaisuuteen on suurta.

- Näillä uusilla kanavilla, uusilla käyttömuodoilla ja monipuolisemmalla tiedolla hakemistot ovat kasvaneet ja kasvavat myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi mainosmyynnin arvolla mitattuna siinä on noin kymmenen prosentin kasvu vuosittain. Kun sitä vertaa muihin medioihin, niin se on hyvä luku, sanoo Findexan toimitusjohtaja Timo Hiltunen.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 06.11.2003).

Lue myös:

    Uusimmat