Suomalaiset haluavat alkoholin mielikuvamainonnan kuriin

Suomalaiset ovat valmiita rajoittamaan alkoholin mainontaa: mielikuvamainonnan rajoittamista kannattaa jo noin 76 prosenttia kansalaisista, selviää Ehkäisevän päihdetyön tilaamasta ja TNS-Gallupin tekemästä tutkimuksesta.

Alkoholin mielikuvamainonnan kieltävää lakia valmistellaan parhaillaan. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson aikoo tuoda lain tiukennuksen eduskunnan puitavaksi vielä tämän kevään aikana.

Mielikuvamainontaa on pyritty pistämään aisoihin jo monta vuotta.

– Jarrutustyö on tähän asti johdatellut keskustelua sivuraiteille. Rajoitusten kannattajat on leimattu moralisteiksi ja rajoitusten vaikutus nuorten juomatapoihin on pyritty kiistämään, sanoo Ehkäisevän päihdetyön toiminnanjohtaja Sari-Aalto-Matturi.

Nyt kolme neljäsosaa suomalaisista sallisi alkoholimainoksessa alkoholijuoman hinnan ja tuotetietoja, mutta myönteisillä mielikuvilla juomaa ei saisi mainostaa.

Vastaajista noin 60 prosenttia kieltäisi alkoholimainonnan kokonaan lasten ja nuorten suojelemiseksi. Tutkimukseen haastateltiin yli tuhatta 15-79-vuotiasta suomalaista.

– Heti, kun mielikuvamainonnan kielto on kirjattu lakitekstiin, aloitetaan alkoholilain kokonaisuudistuksen valmistelu, sanoo hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat