Suomalaiset eivät usko alkoholivaroituksiin

Panimoliiton kyselyn mukaan 94 prosenttia suomalaisista ei usko alkoholin varoitustekstien estävän alkoholin haittoja. Hieman yli puolet kyselyyn vastanneista vastustaa varoitusmerkintöjä.

Suomalaiset eivät usko alkoholipakkauksiin laitettavien varoitustekstien voimaan, käy ilmi Panimoliiton kyselystä.

Kyselyn mukaan 94 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että sosiaali- ja terveysministeriön kaavailemat alkoholipakkausten varoitustekstit eivät vaikuttaisi millään lailla heidän omaan alkoholinkäyttöönsä.

Panimoliiton kyselystä kertoo viikonlopun Ilta-Sanomat.

Suomalaiset ovat epäileväisiä myös sen suhteen, kuinka hyvin varoitukset tepsisivät alkoholin suurkuluttajiin. Kyselyn mukaan 93 prosenttia suomalaisista ei usko varoitusten vaikuttavan suurkuluttajien alkoholinkäyttöön.

Varoituksia korkeintaan viinapulloihin

Raskaana oleviin naisiin varoitustekstien sen sijaan uskottaisiin tehoavan. 70 prosenttia suomalaisista uskoo kyselyn mukaan, että varoitukset hillitsisivät raskaana olevien naisten alkoholinkäyttöä.

Varoitustekstien viesti ei lankeaisi neitseelliseen maaperään, sillä kyselyn mukaan 97 prosenttia suomalaisista sanoo jo tietävänsä alkoholijuomien suurkulutuksen vaaroista.

Kyselyn mukaan 52 prosenttia suomalaisista vastustaa varoitusmerkintöjä juomapakkauksissa. Erityisen tarpeettomina varoituksia pidetään samppanja-, viini- ja olutpulloissa, kun taas viinapullojen varoitusmerkintöihin suhtaudutaan hieman suopeammin.

TNS Gallup haastatteli kyselyä varten tuhatta yli 15-vuotiasta suomalaista elokuun lopussa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat