Suomi säästää, mutta tietoliikenteestä ja urheilusta ei tingitä

Stockmannin tavoin monissa kaupan alan yrityksissä käydään yt-neuvotteluja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan suomalaiset tinkivät viimeisenä hyvinvoinnista ja asumisesta.

– Ruoasta, asumisesta, terveydenhuollosta ja tietoliikenteestä ei haluta tinkiä. Kaikki muu on oikeastaan sellaista, mitä voidaan siirtää kauemmas tulevaisuuteen tai luopua jopa kokonaan, toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö Anu Raijas.

Raijaksen mukaan kulutus ei ole noussut sitten vuoden 2009 laskun.

Taloustilanteesta huolimatta urheilutarvikkeiden ja urheiluasusteiden kauppa käy erittäin hyvin. Raijaksen mukaan naiset harrastavat pientä hemmottelukulutusta taantumassakin. Raijas painottaa, että suuret ikäluokat ovat kulutusorientoituneita ja ostovoimaisia.

– Näyttää huonosti siltä, että tämä tilanne jatkuu hyvin epävakaisena kulutuksen suhteen. Erikoistarvarakaupoilla menee huonosti. Ei osteta koruja ja astioita eikä sisusteta kotia. Myös matkustamisesta tingitään helposti, arvioi Raijas.

MTV uutiset kysyi satunnaisesti ohikulkijoilta, ovatko he joutuneet tinkimään menoistaan. Suurin osa ei ole joutunut tinkimään menoistaan vielä, vaikka jotkut myönsivätkin vertailevansa entistä enemmän hintoja ja käyvät kirpputoreilla.

Verkkokaupan kausi

Raijaksen mielestä suomalaiset kaupat eivät ole pystyneet vastamaan verkostoitumiseen.

– Kaupassa on nyt aika radikaali, dramaattinen rakennemuutos menossa, joka tarkoittaa sitä, että meillä perinteinen kivijalkakauppa alkaa hävitä ja kauppa siirtyy verkkoon. Siihen suomalaiset kaupat eivät ole vielä pystyneet vastaamaan täysin, selittää Raijas.

Raijaksen mukaan myönteiset uutiset talouden kehityksestä innostavat ihmisiä kuluttamaan.

– Mitä vaikuttaa kuluttajiin merkittävimmin, on mitä tapahtuu korkokehityksessä ja mitä tapahtuu työmarkkinoilla, sanoo Raijas.

Lue myös:

    Uusimmat