Suomalaisen peliteollisuuden menestys kovan työn tulos

Suomalaisella peliteollisuudella menee hyvin. Tuoreimmat datat osoittavat, että Applen mobiilipelien latauskaupassa on kolme suomalaista peliä samanaikaisesti 15 parhaimman pelin joukossa.

– Tämä on historiallinen päivä suomalaiselle peliteollisuudelle, paljon on tuttuja jenkeissä, niin moni heistä ihmettelee, miten meillä suomalaisilla on kyky jatkuvasti generoida hittipelejä täkäläisille markkinoille, toteaa Supercell -peliyhtiön toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

Rovion viestintäpäällikkö Ville Heijarin mukaan viimeistään nyt voidaan sanoa, että ei ole sattumaa että Suomesta tulee suosittuja pelejä, kuten Angry Birds, Clash of Clans, Hay Day ja Bad Piggies.

– Kyllä me jotain tuotekehittelyssä osataan tehdä oikein. Emme kuitenkaan ottaneet esimerkiksi Bad Piggies -pelin suosiota itsestäänselvyytenä. Iso kanava, paljon pelaajia ja fanjea, jotka ovat odottaneet jatkoa Angry Birdsille. Tämän eteen on tehty paljon töitä, Rovion viestintäpäällikkö Ville Heijari kertoo.

Rovion taustalla pyörii jo valtava markkinointi. Pelit ovat kuitenkin yhä yhtiön ytimessä, vakuuttaa Heijari.

– Pelit on se meidän isoin kanava. Sitä kautta tavoitamme yleisömme. Sen jälkeen tulevat oheistuotteet ja muut. Oheistuotteet ovat meille silti koko ajan kasvava liikeosuus, joten voi sanoa, että pelit ovat ytimessä ja kaikki laajenee siinä ympärillä.

Onni ei riitä

Tietokirjailija Jani Niippola on tutkinut Suomalaisen peliteollisuuden historiaa ja sen onnistumista maailmalla. Hänen mukaansa peliyhtiöiden menestyksen taustalla on taitoa ja onnea.

– Ehkä siinä on tietynlainen intohimo yhdistettynä ammattitaitoon ja teknologiseen osaamiseen. Aina tarvitaan tietenkin myös onnea, joka tietenkin näissä tapauksissa johtuu näistä hyvistä valmistautumisista ja markkinoiden tuntemuksesta.

Paanasen mukaan onnen eteen tarvitsee kuitenkin myös pelialalla tehdä töitä.

– Onni täytyy minun mielestäni ansaita. Totta kai onnella on myös väliä. Jos joku sanoo, että tietää etukäteen miten peli menestyy, niin sen arvioiminen on ihan yhtä helppoa kuin sanoa mikä musiikkikappale menestyy seuraavaksi., Paananen toteaa.

– Totta kai on kyse jossain määrin onnesta, että ollaan siinä oikeassa paikassa. Miksi kuitenkin onnistuttiin tekemään tuote valmiiksi juuri silloin, niin kyllä siinä täytyy olla pelialan tuntemusta ja osaamista takana, Veijari miettii.

Peliyhtiö Rovio julkaisi Lontoossa eilen torstaina uuden Bad Piggies -pelinsä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat