Suomalaisella sovellusyrityksellä asenne kohdallaan: Tavoitteena maailmanvalloitus

Suomalaisen Punos Mobile -sovellusyrityksen johtajan mielestä tietokoneiden hyötysovellukset ovat jääneet liikaa pelihuuman jalkoihin.

Toimitusjohtaja Hannu Alakangas toteaa MTV3 Uutisille, että yrityspuolen huomioiminen ja hyötyohjelmistojen kehittäminen maailmanlaajuisille markkinoille voisi olla suomalaisen teknologiaosaamisen seuraava hittituote.

Punos Mobile on kehittänyt Applen iPad -tabletkoneelle Meeting Assistant -sovelluksen, joka on kokousten hallintaan, läpivientiin ja päätösten jakamiseen kehitetty työkalu.

Idea sovelluksen jalostamiselle nytkähti liikkeelle omasta tarpeesta:

– Olin vuonna 2011 kokouksessa, jossa oli paikalla useita eri yritysten johtohahmoja ja päättäviä tahoja. Mutta ongelma oli, että en tiennyt kuka kukin on ja kokouskin lähti ilman esittelyjä heti käyntiin. Kokouksen aikana hypistelin iPadiani ja mietin, voisiko tabletille hakea tietoja osallistujista jostain, miten voisin käyttää sitä muistiinpanojen tekemiseen, miten saada tiedot yrityksemme asiakkuudenhallintajärjestelmään jne.

Meeting Assistant -sovellus

Pari vuotta myöhemmin käsissä oli tuore tablettisovellus kokousten hallintaan. Viime helmikuussa markkinoille tuotua Meeting Assistant -kokoussovellusta on ladattu nyt noin 20 000 kertaa. Sovelluksesta on tarjolla eri hintaisia versioita eri käyttötarkoituksiin. Eniten sovellusta on ladattu Yhdysvalloissa. Euroopassa käyttäjiä on ollut Alakankaan mukaan eniten Saksasta.

Sovelluksesta ollaan laatimassa parhaillaan versioita myös Android- ja Windows Phone -alustoille.

Punos Mobile tähtää korkealle: Tavoitteena on nimittäin maailmanvalloitus. Alakangas kuitenkin huomauttaa, että käyttäjämääriä tärkeämpää ovat tyytyväiset asiakkaat.

– Liian moni startup-yritys keskittyy suurten, ilmaisten käyttäjämassojen haalimiseen, mutta unohtaa että ei Google ostakaan joka firmaa.

"Suomalaisten pitäisi puskea rohkeammin maailmanlaajuisille markkinoille"

Alakankaan mielestä hyötyohjelmia kehittäviä suomalaisyhtiöitä tarvittaisiin lisää, jotta suomalaiset saisivat lisää kansainvälistä tunnettuutta hyötyohjelmien kehittäjinä.

– En ymmärrä, miksi suomalaiset digialan yritykset eivät puske vielä rohkeammin globaaleille markkinoille ja tee ennen kaikkea ostamista helpommaksi. Meidät tunnetaan toki laadukkuudesta, mutta opittavaa on myynnissä ja markkinoinnissa. Lisäksi tarvitaan riskipääomaa, mikä on Suomessa vähissä, toteaa Alakangas.

Alakangas harmittelee, että hyötyohjelmien kehittämisestä puhuminen on unohdettu liikaa Suomessa, kun julkisuudessa on hohdatettu vahvasti vain pelialan näkymiä.

– Tällä hetkellä erilaiset liiketoiminta-applikaatiot kasvavat nopeimmin mobiilikaupoissa. Mobiililaitteita käytetään yhä enemmän yrityksissä. Tässä me suomalaiset tulemme hiukan jälkijunassa verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin.

Alakankaan mielestä ongelmana on, että suuri osa mobiilikehittäjistä on hyvin nuorta porukkaa.

– Pelaaminen on heille tuttu harrastus, mutta yrityselämässä ollaan oltu työuran alussa vasta vähän aikaa, osaaminen ja kiinnostus on heillä täten luonnollisesti pelikehittämisen puolella.

Alakankaan mielestä juuri näitä nuoria kehittäjätiimejä tarvittaisiin kuitenkin tukemaan yrityselämässä kunnostautuneita osaajia.

Lue myös:

    Uusimmat