Suomalaisasiantuntija: Venäjän armeija ottaa takaisin vanhoja harjoitusalueitaan

Puolustusministeriön entinen kansliapäällikkö Matti Ahola ei pidä venäläiskoneiden lentämistä Ruotsin ilmatilan läheisyydessä Ruotsia kohtaan suunnattuna tekona. Ahola arvelee, että venäläiset levittäytyvät vähitellen entisille harjoitusalueilleen.

Kaksi venäläispommittajaa ja neljä hävittäjää lensi pitkänperjantain yönä 30 kilometrin päähän Ruotsin ilmatilasta. Ne pysyttelivät kuitenkin koko ajan kansainvälisessä ilmatilassa.

Ahola uskoo, että koneet olivat normaalilla harjoituslennolla.

– Venäläiset ovat harrastaneet 10 viime vuoden ajan paljon sitä, että he ajavat Pietarin alueelta Suomenlahtea pitkin ja kurvaavat etelään Kaliningradiin. Koneet tankataan siellä, minkä jälkeen ne lennetään takaisin Pietariin. Tällä kertaa koneet eivät kääntyneetkään Suomenlahden suulta Kaliningradiin vaan Gotlannin edustalle.

Ruotsalaisten spekulaatiot siitä, että venäläiset harjoittelivat pääsiäisenä hyökkäystä Ruotsiin, Ahola jättää omaan arvoonsa

– Neuvostoaikana se oli ihan normaali harjoitusalue. Tämänkertainen koukkaus voi olla merkki siitä, että venäläiset haluavat käyttää vastaisuudessa koko Itämeren kansainvälistä aluetta tehokkaammin hyväkseen. Juridisesti ja kansainvälisen oikeuden mielessä tässä ei ole mitään epäselvää. En pidä tapausta Ruotsia kohtaan suunnattuna.

"Suomi olisi ollut valmiudessa"

Ruotsalaisten lehtitietojen mukaan Ruotsin Gripen-hävittäjät eivät ehtineet reagoida hyökkäysharjoitukseen mitenkään, koska koneita varten ei ollut pääsiäisen aikaan lentäjäpäivystystä.

Ahola on varma siitä, että Suomen ilmavalvonta havaitsi koneet ja omat koneet olisivat olleet valmiina tarttumaan asiaan tarpeen vaatiessa.

– Uskon 100-prosenttisen varmasti siihen, että Suomen ilmavalvonta havaitsi koneet. Kun kyseessä oli tavanomainen harjoitusosasto, joka siirtyi Itämeren puolelle, sitä kuitenkin seurattiin vain katseella.

– Suomella ovat Pirkkalassa ja Rissalassa koneet aina kenttävalmiudessa. Ne saadaan liikkeelle 15 minuutissa. Ohjaajat ovat siis pukeutuneena, ja koneet ovat ovensuussa ulkona. Kun tutkavalvonta näkee, että esimerkiksi Pietarin alueelta lähtee osasto liikkeelle, ohjaajat käsketään yleensä ohjaamoon, jolloin lähtövalmius on välitön. Ilmaan koneet nousevat, jos lentoliikenteessä on jotain epäilyttävää.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat