Suomalainen ostaa – satoi tai paistoi

Suomalaiskuluttajien logiikka on yhtä oikukas kuin kesäsää. Keleistä ei voi suoraan päätellä mikä myy.

– Kaikkia hellevaatteita on mennyt tasaisesti viileistä säistä huolimatta, ihmetellään Turun Citymarket Länsikeskuksesta.

Helsingin Itäkeskuksen Prismasta kerrotaan päinvastaista: hellevaatteet eivät myy, mutta sadevaatteita on mennyt sitäkin enemmän.

(Lähde: Kaupan liitto, Prisma, Citymarket, Expert)

Kesän myyntitilastot tulevat jälkijunassa, eli vasta syksyllä tiedetään tarkasti kuinka paljon mikäkin tuoteryhmä on myynyt. Mutta yksi tiedetään: jotakin ihmiset aina ostavat.

– Alkukesästä myydään kukkia, kasveja ja rakennustarvikkeita. Heinäkuussa myydään vaatteita ja jalkineita, sanoo pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta.

Kesä alkaa kaupan kannalta olla auttamattomasti ohi heinäkuun alennusmyyntien jälkeen. Elokuussa aletaan jo myydä syksyn sesonkituotteita, kuten koulutarvikkeita.

Mutta ei kesä vielä ole ihan kokonaan ohi kaupoillakaan.

– Ennustan, että elokuussa myynti vetää, kun Venäjällä on lomakuukausi ja turistit tulevat tänne ostoksille, arvelee Kurjenoja.

Lue myös:

    Uusimmat