Sumu ei kelpaa selitykseksi Naantalin lossihaverissa, sanoo Otkesin johtaja

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) käynnistää tutkinnan Naantalissa perjantai-iltana tapahtuneesta lossihaverista.

Alustavaa tutkintaa tehtiin jo heti perjantaina, mutta varsinaisen tutkinnan aloittamisesta päätettiin peruskuulemisten jälkeen, sanoo Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Teersalon ja Palvan välillä liikennöivä Finferries-yhtiön lossi harhautui reitiltään ja ajoi karille sankassa sumussa perjantaina ennen iltakymmentä. Lossin kuljettajan lisäksi kyydissä oli kaksi matkustajaa, jotka evakuoitiin partioveneeseen. Lossin ohjausvaijeri oli tilapäisesti irrotettu.

Tutkinnan aloittamisesta kertovan tiedotteen jälkeen Nurmi tviittasi, että sumu ei voi olla onnettomuuden syy. Hän vahvistaa tarkoittaneensa, että sankkakaan sumu ei kelpaa onnettomuuden syyksi tai selitykseksi.

–  Viittaan siihen, että lossiyhtiön edustaja oli useamman tiedotusvälineen mukaan sanonut, että onnettomuuden syy on todennäköisesti sumu. Näin ei voi olla. Jos sanotaan, että syy on sumu, jossakin on iso ongelma, Nurmi sanoo.

"Tuplaerityistilanne"

Losseihin liittyviä onnettomuuksia tai vaaratilanteita sattuu Nurmen mukaan varsin harvoin. Koska losseilla kuljetetaan ihmisiä, tilanteita ei saisi olla yhtään, hän sanoo.

–  Tämä oli siinä mielessä helppo tilanne, että muuta liikennettä oli vuodenajan vuoksi todella vähän. Kesällä on kuitenkin yhtä lailla sumusäitä ja lossien kanssa samoilla vesillä liikkuu paljon muuta liikennettä.

Otkes selvittää Nurmen mukaan erityisesti lossiyhtiön toimintamenettelyjä ja perehdytyskäytäntöjä. Lisäksi tutkitaan, miten sumussa yleensä liikutaan ja käytetäänkö tutkaa.

–  Tutkan käyttö on ainoa tapa, millä voidaan turvallisesti sumussa liikennöidä. Ilman tutkaa ei voi varmistua siitä, onko mitään edessä.

Teknistä vikaa ei Nurmen mukaan tämänhetkisten tietojen valossa epäillä. Sää onnettomuusalueella oli verrattain tyyni, joten tuuli ei ollut painamassa lossia pois noin kilometrin pituiselta reitiltään, hän kuvailee.

Sumun aiheuttama huono näkyvyys ja irrotettu ohjausvaijeri muodostivat Nurmen mukaan "tuplaerityistilanteen". Ohjausvaijeri pitää lossin kahden pisteen välisellä reitillään. Vaijeri voidaan irrottaa esimerkiksi talvisin sekä väylänhoitotöiden vuoksi.

–  Siihen, miksi ohjausvaijeri oli irti, on todennäköisesti aivan järkevä syy, Nurmi arvioi.

Kahden pisteen välillä liikkuvien vaijerilossien kuljettajilla on kuitenkin erilaiset pätevyysvaatimukset kuin lauttojen kuljettajilla, Nurmi sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat