Suksikauppiaat odottavat myynnin luistavan hyvin

Urheilukaupat odottavat talviurheiluvälineiden käyvän vahvasti kaupaksi, vaikka jo viime vuosi oli suksikaupassa paras aikoihin. Viime vuonna myyntiä vauhditti runsasluminen ja kylmä talvi.

Kauppiaiden mukaan esimerkiksi pitopohjasuksi on myynyt hyvin jo ennen lumentuloa.

Suksikauppa on kuitenkin erittäin riippuvainen säästä. Eniten talven sää vaikuttaa maastohiihtosuksien myyntiin, sillä monet muut talvilajit eivät ole yhtä riippuvaisia luonnonlumesta.

Talven ensimmäinen iso lumisade saapui pääkaupunkiseudulle torstaina ja samalla kirkastuivat suksivalmistajien ja urheiluvälinekauppiaiden ilmeet. Tulevasta talvesta odotetaan talviurheiluvälineiden kaupassa erittäin hyvää.

- Merkit viittaavat siihen, että tästä voi tulla ennätystalvi, sanoo Peltonen Skin toimitusjohtaja Juhani Eskelinen.

Etelä-Suomen kaupoissa viime talven menestystuote pitopohjasuksi on käynyt kaupaksi hyvää vauhtia jo ennen lumentuloa. Ilman voitelua toimiva pitopohjasuksi loppui viime talvena kaupoista.

- Asiakkaat ovat ajoissa liikkeellä. Ilmeisesti viime talven kokemusten perusteella ihmiset ovat halunneet ostaa sukset jo nyt, sanoo urheilukauppaketju Intersportin toimitusjohtaja Juha Nurminen.

Peltonen ehti saada kauppoihin viime talvena noin 17 000 paria pitopohjasuksia, toinen kotimainen valmistaja Karhu Ski pitkälti toistakymmentä tuhatta.

Sää ratkaisee

Maastohiihtosuksien myynti on talviurheiluvälineistä kaikkein riippuvaisin säästä. Alppihiihdon ja lumilautailun harrastusmahdollisuudet eivät enää ole riippuvaisia luonnonlumesta, ja jääurheilu on nykyään pääosin sisälaji.

Viime talven runsasluminen ja kylmä talvi lämmitti mukavasti maastohiihtosuksien markkinoita. Kauppaa ei tilastoida, mutta Juhani Eskelinen arvioi, että Suomessa myytiin 180 000-190 000 suksiparia. Se tarkoittaa 30 000-40 000 parin kasvua edellistalvesta.

Vähintään yhtä tärkeää, ettei kauppojen varastoihin jäänyt pölyttymään suksia. Vähälumisena talvena 2007-2008 kauppiaiden varastoihin jäi 60 000 suksiparia.

- Tällaisten sesonkivälineiden varastoa ei koskaan myydä ihan loppuun, mutta käytännössä kaikki vanhat tavarat on myyty, Nurminen selvittää.

Talviurheiluvälineiden kaupassa näkyy sama ilmiö kuin muussakin urheilu- ja harrastusvälineiden myynnissä: innokkaimmat harrastajat ovat valmiita sijoittamaan paljon rahaa välineisiinsä. Venäjällä teetettyjen halpojen markettisuksien osuus niin Peltosen kuin Karhunkin myynnistä on laskenut.

Edes taantuma ei vienyt suomalaisten halua hankkia kalliita välineitä.

- Myös taantumassa kahden viime vuoden aikana urheiluvälinekauppa oli plusmerkkinen. Ihmiset ovat valmiita ostamaan kalliimpia välineitä ja odottavat, että ne toimivat paremmin ja kestävät pitempään, Juha Nurminen kertoo.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat