Suklaan kysyntä lisää hintojen nostopainetta

Suomalaiset hankkivat suklaata ja makeisia pääsiäiseksi noin 15 miljoonalla eurolla. Suklaan kuluttajahintoihin ennakoidaan nousua syksyn tienoilla.

Pääsiäinen merkitsee perinteisesti hyvää myyntisesonkia monille makeisyhtiöille.

Pääsiäistuotteiden osuus koko makeismyynnistä pyörii hieman alle viidenneksen tietämillä. Suomalaiset ostavat pääsiäisenä suklaata ja erilaisia makeisia arviolta 15 miljoonan euron edestä.

Tuleva sesonki näyttää elintarvikekonserni Fazerin varatoimitusjohtajan Karsten Slotten mukaan lupaavalta. Suklaan kysyntä on muutenkin kasvussa. Erityisesti terveysvaikutteiseksi mielletty tumma suklaa kasvattaa yhä suosiotaan.

Valtaosa pääsiäisen makeismyynnistä tulee suklaamunista. Vanhat suosikit tuntuvat pitävän juhlapyhinä pintansa.

- Perinteinen Mignon-muna on suomalaisille se, mitä pääsiäisenä halutaan syödä, Slotte sanoo.

Vuodesta 1896 valmistettu Mignon on Suomen toiseksi myydyin suklaamunatuote. Ykköspaikkaa pitää Kinder.

Pääsiäinen ei kuitenkaan ole kaikille makeisyhtiöille mikään ilosesonki, varsinkaan jos ne eivät valmista pääsiäistuotteita.

- Kaupoissa on erittäin ahdasta pääsiäistuotteista johtuen ja muille tuotteille on vaikea löytää tilaa, huomauttaa Brunbergin myyntipäällikkö Stefan Granberg.

Painetta hinnannousuun

Suklaan kysyntä lisää osaltaan kaakaon maailmanmarkkinahinnan nousupainetta, jota tuottajamaiden levottomuudet ja heikentynyt sato ovat jo kasvattaneet. Esimerkiksi Fazerin sinisessä suklaassa käytettävä arraba-massa on hyvin kysyttyä.

Tämän ennakoidaan näkyvän myös kuluttajahintojen nousuna. Pitkien sopimusaikojen vuoksi vaikutukset näkynevät syksyn tienoilla.

- Se on kova paikka toimittajille, sillä asiakkaat eivät hevillä hyväksy hinnannostoja. Ikävä kyllä hinnasta on tullut aika pyhä asia, Granberg harmittelee.

Makeisbisneksessä kilpailu on kovaa, ja se näkyy myös hinnoissa.

- Hieman jopa suren sitä, että eri yritysten erittäin korkealaatuisia tuotteita myydään hintaan, mikä ei vastaa niiden laatua.

Granberg arvelee tuotteen kärsivän, jos hinta ei vastaa kuluttajan mielikuvaa yrityksestä. Laadukkaita suklaarasioita ei saisi hänen mielestään myydä "viisbäckinä kantokahvalla varustettuna".

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat