Suklaan kysyntä lisää hintojen nostopainetta
Suomalaiset hankkivat suklaata ja makeisia pääsiäiseksi noin 15 miljoonalla eurolla. Suklaan kuluttajahintoihin ennakoidaan nousua syksyn tienoilla.
Pääsiäinen merkitsee perinteisesti hyvää myyntisesonkia monille makeisyhtiöille.
Pääsiäistuotteiden osuus koko makeismyynnistä pyörii hieman alle viidenneksen tietämillä. Suomalaiset ostavat pääsiäisenä suklaata ja erilaisia makeisia arviolta 15 miljoonan euron edestä.
Tuleva sesonki näyttää elintarvikekonserni Fazerin varatoimitusjohtajan Karsten Slotten mukaan lupaavalta. Suklaan kysyntä on muutenkin kasvussa. Erityisesti terveysvaikutteiseksi mielletty tumma suklaa kasvattaa yhä suosiotaan.
Valtaosa pääsiäisen makeismyynnistä tulee suklaamunista. Vanhat suosikit tuntuvat pitävän juhlapyhinä pintansa.
- Perinteinen Mignon-muna on suomalaisille se, mitä pääsiäisenä halutaan syödä, Slotte sanoo.
Vuodesta 1896 valmistettu Mignon on Suomen toiseksi myydyin suklaamunatuote. Ykköspaikkaa pitää Kinder.
Pääsiäinen ei kuitenkaan ole kaikille makeisyhtiöille mikään ilosesonki, varsinkaan jos ne eivät valmista pääsiäistuotteita.
- Kaupoissa on erittäin ahdasta pääsiäistuotteista johtuen ja muille tuotteille on vaikea löytää tilaa, huomauttaa Brunbergin myyntipäällikkö Stefan Granberg.
Painetta hinnannousuun
Suklaan kysyntä lisää osaltaan kaakaon maailmanmarkkinahinnan nousupainetta, jota tuottajamaiden levottomuudet ja heikentynyt sato ovat jo kasvattaneet. Esimerkiksi Fazerin sinisessä suklaassa käytettävä arraba-massa on hyvin kysyttyä.
Tämän ennakoidaan näkyvän myös kuluttajahintojen nousuna. Pitkien sopimusaikojen vuoksi vaikutukset näkynevät syksyn tienoilla.
- Se on kova paikka toimittajille, sillä asiakkaat eivät hevillä hyväksy hinnannostoja. Ikävä kyllä hinnasta on tullut aika pyhä asia, Granberg harmittelee.
Makeisbisneksessä kilpailu on kovaa, ja se näkyy myös hinnoissa.
- Hieman jopa suren sitä, että eri yritysten erittäin korkealaatuisia tuotteita myydään hintaan, mikä ei vastaa niiden laatua.
Granberg arvelee tuotteen kärsivän, jos hinta ei vastaa kuluttajan mielikuvaa yrityksestä. Laadukkaita suklaarasioita ei saisi hänen mielestään myydä "viisbäckinä kantokahvalla varustettuna".
(MTV3-STT)
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää