Stockmann Dial -liittymä markkinaoikeuteen

Kuluttaja-asiamies arvostelee Stockmannia ja Radiolinjaa Stockmann Dial-liittymän markkinoinnista sekä sitä, että puhelinmaksut maksetaan luotollisella tilillä.

Kuluttaja-asiamies on vienyt Stockmannin ja Radiolinjan markkinaoikeuteen Stockmann Dial-liittymän markkinoinnista ja sopimusehdosta.

Stockmann-dial liittymän puhelinlaskut maksetaan Stockmann-luotolla. Kuluttaja-asiamiehen mukaan luoton ottaminen ei saa olla ainoa puhelinmaksujen maksuvaihtoehto. Luoton markkinointiin ei myöskään saisi liittää kylkiäisiä tai muita houkutuskeinoja.

Erilaiset lisäedut olivat kuluttaja-asiamiehen mukaan Stockmann Dial -liittymän markkinoinnin pääsanomana. Kuluttaja-asiamiehen mielestä markkinoinnissa on kyse sekä matkapuhelinliittymän että kulutusluoton markkinoinnista, koska liittymää tarjotaan vain luottosopimuksen kanssa.

Kuluttajan ohjaaminen velkaantumaan tarjoamalla maksuvaihtoehdoksi vain luottoa on kuluttaja-asiamiehen mukaan kohtuutonta, koska se vaikeuttaa kuluttajan järkevää päätöksentekoa siitä, ottaako ylipäätään luottoa vai ei. Valmis luottosopimus usein johtaa myös korollisen luotto-osan käyttöön, mihin luoton markkinoinnilla pohjimmiltaan pyritäänkin. Stockmann perusteli menettelyä sillä, ettei asiakkaalta peritä korkoa, jos tilin koko velka maksetaan kokonaan ensimmäisenä eräpäivänä.

Stockmann Dial -liittymää markkinoitiin viime vuonna kampanjalla, jossa avausetuna tilaaja sai 100 euron lahjakortin Stockmannille tai vastaavan hintaisen tuotteen. Lisäksi kampanjan eri vaiheissa tarjottiin muun muassa 50 eurolla puheaikaa, liittymän avausta kuluitta ja nopean avaajan etuna kännykkäkoteloa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat