Starkjohannin vuotta rasittivat laajennukset

Pääosin ruotsalaisten omistuksessa olevan Starckjohannin viime vuotta rasittivat rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekauppaa harjoittavan Starkki-ketjun laajennus, terästen ja metallin hintojen lasku sekä Venäjän kaupan vaikeudet.

Konsernin tulos rahoituserien jälkeen nousi noin 111 miljoonaan markkaan edellisvuoden 95 miljoonasta markasta. Lisäys selittyy kuitenkin lähes täysin mm. kiinteistöjen ja osakkeiden myynnistä saatujen voittojen kasvulla. Liikevaihtoa konserni keräsi hieman päälle neljä miljardia markkaa. Noin 13 prosentin lisäys teki rahassa runsaat 470 miljoonaa markkaa.

Yhtiön pääyksikkö on Starkki, jonka osuus myynnistä oli lähes puolet. Sen liikevaihtoa kasvatti uudis- ja korjausrakentamisen kasvu sekä Starkki-myymäläketjun laajennus. Myös markkinaosuus nousi. Starkin liikevoitto koheni noin 10 miljoonalla 54 miljoonaan markkaan.

Rakentamisen kasvusta hyötyi myös LVI-Tukku, ja se nousi tappioista 12 miljoonan markan liikevoittoon. Myyntiä lisäsi myös teräs- ja metallikauppaa harjoittava Steel, mutta arvioitua alhaisemmat terästen ja metallien hinnat rokottivat liikevoittoa noin 6 miljoonalla 28,5 miljoonaan markkaan. Starckjohann Auton vuotta siivitti Opelin hyvä menekki. Se on yhtiön päätuote. Viime vuonna Opel oli Suomen eniten myyty automerkki. Liikevoittoa ryhmälle kertyi hieman vaille 9 miljoonaa markkaa, mikä on kolmisen miljoonaa edellisvuotista enemmän.

Osakekohtainen tulos oli 85 penniä eli parikymmentä penniä enemmän kuin vuonna 1997. Sijoitetun pääoman tuotto pysyi ennallaan ja oli tyydyttävänä pidetty 13 prosenttia. Vuoden lopussa konsernin palveluksessa runsaat 1600 työntekijää. Tytäryhtiöiden myynti vähensi hieman väkeä edellisvuoden lopusta.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat