Starbucks valtaa Aasiaa - pistääkö Vietnam hanttiin?

Suomi on vain pieni sivuaskel kahvilajätti Starbucksin maailmanvalloituksessa.

Tänä vuonna ketju on avannut eri puolilla maailmaa noin 1300 kahvilaa, joista puolet Kiinaan. Ketjulla oli kahvila jopa Kielletyn kaupungin palatsialueella Pekingissä, mutta vetäytyi sieltä protestien saattelemana vuonna 2007.

Finpron vientikeskuksen päällikkö Eija Tynkkynen kertoo, että paikallisten vaihtoehtojen luominen amerikkalaisketjuille on vaikea tehtävä kehittyvässä Aasiassa.

– Paikallisetkin ketjut pyrkivät maailmalle. Esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa yhtiöt aloittavat laajentumisen yleensä Singaporesta, joka on hyvä testauspaikka kahvila- tai ravintolakonseptille, Tynkkynen sanoo.

Kahvin toisessa kotimaassa

Hyvänä esimerkkinä on Vietnam, missä Starbucks aloitti tänä vuonna tutulla kuviolla: kahvilat tulivat parhaille paikoille Ho Chi Minhiin, missä ne ovat eräänlaisia pyhiinvaelluskohteita valokuvia ottaville teineille ja nuorille aikuisille.

Vietnam on maailman toiseksi suurin kahvintuottaja Brasilian jälkeen ja toisin kuin Kiinassa, maassa on jo entuudestaan vahva ja omalaatuinen kahvikulttuuri. Ainakin raaka-aineiden ja osaamisen puolesta se voisi pistää Starbucksille hanttiin.

Yksi syy paikallisten ketjujen voimattomuuteen löytyy Vietnamin sulkeutuneisuudesta. Yrittäjyyteen ei kannusta se, että lainsäädäntöä tulkitaan vaihtelevasti ja sananvapautta rajoitetaan tiukasti.

– Mainonta on edelleen aika rajoitettua, mutta verkkomainonta yleistyy nyt nopeasti, Tynkkynen kertoo.

Kilpailuun Starbucksia vastaan on lähtenyt ainakin Vietnamin perinteikäs Trung Nguyen -kahviyhtiö. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja, kahvikuninkaaksi tituleerattu Dang Le Nguyen Vu julisti yhtiön tavoitteeksi liikevaihdon nelinkertaistamisen miljardiin dollariin vuoteen 2015 mennessä.

– Starbucks on hyvä luomaan tarinan kuluttajan mieleen, mutta aivan perusasiat ovat hirveitä. He eivät myy kahvia, vaan kahvinmakuista vettä, jossa on sokeria, hän sanoi Reutersin haastattelussa ennen Starbucksin lanseerausta.

Starbucks maksoi vihdoin veroja

Euroopassa kritiikki Starbucksia kohtaan on liittynyt etenkin yhtiön verosuunnitteluun. Tänä vuonna tuli ilmi, että Starbucks ei ollut maksanut yritysveroa Britanniassa kolmeen vuoteen, vaikka oli tehnyt samalla ajanjaksolla myyntiä kolmen miljardin punnan edestä.

Lopulta yhtiö maksoi veroja viisi miljoonaa puntaa, mikä ei hiljentänyt kritiikkiä.

Starbucksin virallisen vastauksen mukaan yhtiö on maksanut veroja lain mukaan, mutta "ymmärtää nyt, että asiakkaat odottavat siltä enemmän".

Kahvilaketjun mukaan sen toiminta Isossa-Britanniassa ei ole tuottoisaa, mihin liittyy nopea laajeneminen ja tärkeiden sijaintien korkeat vuokrat.

Lue myös:

    Uusimmat